Teljes egészében megújul Eger egyik igen fontos összekötú útja, a Sas utca. A terület egészen más arcát mutatja majd: nem csupán új útpálya és kétoldali, díszkövezett járda, hanem ezzel együtt zárt csapadékcsatorna és védett kerékpárút szolgálja az egriek közlekedését a beruházást követően. Az „Eger, Déli Városrész Közlekedésfejlesztése” (TOP-6.1.5-16-EG1-2017-00002) című projekt kivitelezői szerződését Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata képviseletében Habis László polgármester december 13-án, sajtónyilvános esemény keretében írta alá a közbeszerzési eljárásban nyertes HE-DO – Penta építőiperi konzorcium képviselőivel, Sipos Zsolt és Pánczél Ottó Péter ügyvezetőkkel.
Eger Önkormányzata több olyan felújítást is tervez, melyek jelentősen befolyásolják a közlekedők mindennapjait, s ezen munkálatok összehangolása elengedhetetlen. Ennek megfelelően: miután a Magyar Közút beruházásaként elkészül a Sas utca – Kertész út – Kistályai út csomópont jelzőlápásítása, Eger Önkormányzata lámpával védett gyalogos- és kerékpáros átkelőt létesít a Malom és a Sas úti egyetemi kollégium között, több vállalkozás telephelyének közelében.
A Sas – Kertész – Kistályai csomópont-átépítés befejezését követően, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) forrásaiból ugyancsak megkezdődhet a Sas utca régen várt felújítása is.
Az eredményes egri lobbitevékenységnek köszönhetően (még 2016 októberében) született kormányzati döntés arról, hogy a TOP-ban Eger rendelkezésére álló 11,08 milliárd Ft-os keret 13,45 milliárdra emelkedik. Így valósulhat meg a Sas utca bruttó 887,4 millió Ft-os fejlesztése is, melynek eredményeként „föld felett és föld alatt is” teljes lesz a megújulás.
A közlekedési felületek mellett zöldfelület-rendezés, a patakhidak felújítása, valamint az ivóvíz gerinc- és bekötővezetékek és a termálvízvezeték cseréje is szerepel a programban. Ugyancsak generális javításokat végez a kivitelező a Sas utca alatt húzódó szennyvízcsatornán, továbbá kicseréli a gáz leágazó vezetékeket is. Az északi oldalon az útpályával párhuzamosan alakítunk ki várakozóhelyeket, míg az utca déli oldalán nagyobb befogadóképességű parkoló épül.
A Sas utca a vasútállomás és Eger patak közötti szakaszon „faltól-falig” megújul. A kapubehajtókat az új járda kialakításához illeszkedő módon újítjuk fel. Az utca páratlan számozású (északi) oldalán a nyílt csapadékvíz-elvezető árkot befedjük, s helyette földalatti, 600-800 mm-es, beton csapadékvízcsatornát telepítünk, melynek aszfalt burkolata új kerékpárút-szakaszként szolgálja majd a bringásokat. Az útfelújítás összesen 780 m-es szakaszt érint, a kerékpárút pedig 830 m-en épül meg, becsatlakozva az észak-déli hálózatba.
A Sas út az egri, déli iparterület megközelíthetősége szempontjából kulcsfontosságú, mind a vállalkozások, mind a munkavállalók számára. A beavatkozás célja Eger épített környezetének megőrzése és továbbfejlesztése, a helyi közlekedés fejlesztése, s a kerékpárosok és gyalogosok biztonságának növelése. A fontos közlekedési szakasz a beruházás végeztével új, 21. századi minőségben fogadja majd az autósokat, kerékpárosokat és gyalogosokat.
A Sas utcát érintően további terveink is vannak: a második ütem jelenleg tervezés alatt áll. Ennek lényege, hogy a csomópontokkal együtt megújuljon az utca nyugati része, a vasúti átjárótól a Mátyás király útig és ezzel megvalósítsuk a déli városrész egységes közlekedésfejlesztési programját.
Keresztmetszeti rajz a tervezett átalakításról:
A Sas utca régóta várt megújulása mellett 2019-ben indul többek között a belvárosi, Bródy Sándor utca felújítása is, míg a 2020-as év fejlesztési programjában szerepel a Mekcsey utca rekonstrukciója és a Kertész út teljes közlekedési rekonstrukciója, körforgalmak kialakításával és kerékpárúttal. Mindez sok egyéb, az egriek számára fontos beruházással egyetemben TOP-forrásból valósul meg. A fentieken túl, az M25-ös megépülésével és a keleti ekerülő út tervezésével együtt Eger új szintre kerül az ország logisztika térképén – tette hozzá a szerződéskötés kapcsán Habis László polgármester.
Ha jól értem, akkor a II. ütemben fog megvalósulni a külön szintű vasút átjáró a Spárnál?
Csak azért kérdezem, mert ezt korábban az intermodális csomópont megvalósításával együtt tervezték.