Jelenleg nagyon úgy néz ki, hogy hosszú idő után tényleg megépülhet Eger Intermodális Csomópontja a vasútállomásnál. Legutoljára júliusban erősítették meg a projektet, elméletileg mostanra már a végleges terveknek is el kellett készülniük.
A véleményezésre szánt előzetes terveket mi tavaly októberben mutattuk meg a blogon, érdeklődőknek érdemes lehet azokat is végignézniük részletekért – bár hangsúlyozzuk, hogy ott még csak előzetes tervekről volt szó, amiken még elképzelhetők kisebb finomítások.
Most a Főépítész Csoport hírei között találtunk egészen véletlenül látványterveket is a fejlesztéshez, érdekességképp ezeket is megmutatjuk. Valószínűleg ők sem a legutolsó elképzelések még, meg hát látványtervek lévén nyilván mindig számítani kell kisebb eltérésekre, de valami ilyesmi megjelenésre számíthatunk majd évek múlva a vasútállomás környékén.
A felülnézeti terven látszódik a legtöbb érdekesség.
A Vasút és Deák Ferenc utcák találkozásánál egy igazi kereszteződés-szörnyeteg születne dupla kanyarodó sávokkal, buszöböllel, buszsávval, gyalogátkelőhelyekkel. Ez a rész most is kicsit bonyolultan hat a városban először járóknak, a fejlesztést követően még több sáv közül kell majd eltalálni, hogy ki és hová szeretne menni. Ésszerű kialakítással ez úgy is megoldható, hogy a helyszínen minden egyértelmű legyen, de ilyenkor azért eszünkbe jut a Mátyás király út néhány évvel korábbi közlekedési lámpás összehangolása. Itt ugye egy mérsékelten jó ötlettől vezérelve úgy sikerült megoldani a helyzetet, hogy az egyenesen haladók kaptak kiegészítő lámpát. A helyiek már megszokták, de az Egerbe újonnan érkezők nyilván máig beletaposnak a fékbe, amikor egy négysávos főúton 50-nel haladva egyszer csak véletlenszerűen pirosra vált fölöttük a lámpa és csak egy kiegészítés mutatja, hogy egyenesen egyébként továbbra is szabad az út. Bízunk benne, hogy a Vasút utca kereszteződését nem ilyen huncut módon oldják meg, és ahelyett, hogy mesterségesen teremtenének balesetveszélyt, inkább egyszerűbbé tesznek majd egy viszonylag bonyolultabb csomópontot.
Amit még ki kell emelni, hogy a látványterven már mennyivel vállalhatóbban néz ki a mostaninál az Állomás tér Sas út felőli nyúlványa. Itt egy buszforduló és buszparkoló lenne majd, de igazából mindegy, mert bármit építenek, a jelenlegi állapotnál csak jobb lehet.
Ezen a képen látszódik legjobban a buszpályaudvar rész is, ami, hát, továbbra sem igazán lopta be magát a szívünkbe. Funkcióra valószínűleg nem lesz vele gond, de végtelenül unalmas, egyszerű megálló épülne, ami kis alföldi mezővárosokba való, nem Egerbe. A jelenlegi pályaudvarunk építészetileg egy nagyon különleges és izgalmas épület, formájával, szinteltolásaival igazi kis remekmű – még úgy is, ha mára már kicsit lelakott és túlzsúfolt. Ezt nagyon szívfacsaró dolog lesz először részben, aztán a tervek szerint később teljes egészében leváltani egy ennyire jellegtelen új állomásra.
Az utolsó érdekesség a Hadnagy utca. A tervek mindenhol piros színnel jelölik a kerékpárutakat, nos, valamiért az utca északi oldala is ilyen színt kapott. Hogy ez véletlen, vagy egy terv, passz, de nem lenne elvetendő az ötlet, hogy összekössék ezen a ponton a Deák Ferenc utcai és a Raktár utcával párhuzamosan épülő új utca kerékpárútjait. A korábban bemutatott tervrajzokon mindenesetre még nem szerepelt ilyen elképzelés.
Az Állomás teret látjuk ezeken a képeken, ami ilyen formában már-már egészen úgy fest, mintha egy élő városban lenne, nem pedig egy háborús övezetben. Valljuk be, egészen szép lesz, ha ilyen lesz. A nagy, körforgalomnak tűnő, de egyébként mégsem az zöldfelület, a fásítás, mind-mind nagyon jól állna a területnek. Külön kiemelnénk a képek bal felső sarkában látható pihenőparkot, amit a fák körül alakítanának ki. Persze félő gondolat, hogy a vasútállomás és buszpályaudvar környékén járunk, így a rendeltetésszerű használat azért kérdéses. Ha a Dobó tér padjain lakhatnak hajléktalanok, akkor valószínűleg itt sem jól öltözött üzletemberek pihennek majd, de az alap elképzelés ettől függetlenül még nagyon példás.
Ez a kedvencünk. Az állomás főépülete helyi védettség alatt áll, ezért nem igazán lehet átalakítani, meg talán nem is annyira szükséges. A belváros felé eső melléképületnek viszont nagyon jól állna ez a modern kiegészítés. Amellett, hogy szép, még hasznos is, hiszen erre az oldalra épül majd egy új utca, illetve több P+R parkoló is, így valószínűleg többen érkeznek majd ebből az irányból a vonatokhoz, buszokhoz.
Az utolsó képeken a sínek felől látjuk az állomás épületét, ahol az első, legfontosabb és legboldogabb újdonság a fedett peron. Üröm az örömben, hogy a tető csak a sínekig tart, azért sokkal elegánsabb lenne, ha fedett sétányon mehetnénk át a buszokig, illetve a keleti P+R parkolókig, de a semminél azért már ez is nagyságrendekkel több lenne.
Az alsó képen még a másik új parkoló látható a fedett kerékpártárolójával. A terület egy igazi zöld oázisként mutat, ma ugye itt kavicságy van, aligha kérdéses, hogy jót tenne ennek a résznek az átalakítás. Búcsúzóul és aranyos részletként vessünk még egy utolsó pillantást a látványterv parkoló autóira – nagyjából tényleg így szokták páran követni a felfestéseket :)