Skip to main content
Közlekedés

Sürgető lenne a helyi menetrend integrációja a Google térképbe

By 2021. december 16.

Most, hogy hosszú kihagyás után várhatóan ismét buszra ülünk jövőre az ezer forintos éves bérletünkkel, kíváncsiságból megnéztük, hogy pontosan hová és hogyan is utazhatunk majd Egeren belül. Megnéztük és elrettentünk, a helyzet ugyanis kritikus.

A helyi közösségi közlekedés átalakításáról szóló bejegyzésünkben már említettük, hogy egyre sürgetőbbé válik a menetrend integrálása legalább a Google rendszerébe, hogy a telefonunk jelen időben tudjon nekünk menetrendet és útirányt súgni. Itt még azt hittük, hogy a hétköznapok során csak annyi lesz a kihívás, hogy az eddiginél többféle járatszámú busz kószál majd Egerben, de a valóság ennél is bonyolultabb. Mert tény ugyan, hogy megjelennek három, sőt, négy számjegyű viszonylatok is az utakon, de még ezek is különböző módokon közlekednek január 1-től.

Vegyünk egy példát, hogy lássuk, miért szeretnénk mindenáron segítséget kapni a telefonunktól. Verőfényes péntek délután vásárolunk a lajosvárosi Aldiban, amikor látjuk, hogy elfogyott a kedvenc kefirünk. Pánikhelyzet, dühroham, de sebaj, átugrunk a Tesco-ba. Hallottuk, hogy már helyközi járatok is igénybe vehetők, hát akkor próbáljunk ki egy ilyet, az Eger-Ózd járat pont jó lesz, az úgyis arra jár. Kitotyi a szomszédos végállomásra, menetrendnézés, semmi eredmény, hiszen a kiszemelt 3410-es busz az összes többivel ellentétben nem innen indul, hanem egy megállóval arrébbról, a Tompa utcáról. Oké, ennyi szeszély kell, majd megszokjuk, átmegyünk a Tompa utcára és már érkezik is a járatunk. Tesconál leszállunk, megvesszük a kefirt, indulhatunk haza. 17:37-kor gördül be a megállóba a hazafelé tartó járatunk, de megkívánunk a felsővárosi mekiben egy hamburgert, majd megyünk a következővel. Ez a járat egész nap óránként közlekedik, ám a 18:37 időpont kakukktojás, ebben az időpontban kimarad a busz, hát itt az idő még egy hambira. 19:37-kor már egy kilóval kövérebben, félig romlott kefirrel a kézben szállunk fel örömittasan a buszunkra, de alig, hogy kényelembe helyezkedtünk, a sofőr a vasútállomásnál már le is zavar minket, mondván ő nem megy tovább. Nahát – csodálkozunk rá, hogy ez a járat, ebben az időpontban, a korábbiakkal ellentétben tényleg nem megy el a Tompa utcáig, csak a vasútállomásig. Mindig tanul az ember, de kit érdekel, hiszen még 21 órakor is jön egy 3410-es busz, az majd jó lesz. Aztán kiderül, hogy dehogy lesz jó… Az utolsó 3410-es busz nem hogy a Tompa utcáig, de már a vasútállomásig sem megy el, ugyanis a buszpályaudvart elérve, aznapra kiszáll a buliból. Hazasétálva már csak azt kell megmagyaráznunk otthon, hogy hogyan sikerült 8 órásra a kefirvásárlásunk.

Példánk nyilván életszerűtlen, de azt szépen megmutatja, hogy mennyire össze-vissza közlekednek januártól a buszaink. A turpisságokat a menetrendben egyébként lelkiismeretesen jelölik, a 3410-es járat esetében például a “V” kiegészítés a csak vasútállomásig, a “P” kiegészítés pedig a csak buszpályaudvarig közlekedő buszokat mutatja. Aki ugyanazokon a napokon, ugyanazon időpontokban, ugyanazon viszonylattal utazik, számára nyilván kiismerhető lesz a menetrend, mindenki más viszont komoly kihívásokkal szembesül majd, ha A-ból B-be szeretne eljutni. Nem lesz megugorhatatlan a feladat, de nem is lesz egyszerű, pedig városi szinten az lenne a célunk, hogy minél többen, minél kényelmesebben utazzanak közösségi közlekedéssel. És itt jön képbe a menetrend integrálása.

Bizonyára más rendszerek is léteznek erre a célra, de mi a Google térképét ismerjük, szeretjük, és talán ez van ott a legtöbbünk zsebében is. Izgalmas világban élünk, elutazunk Párizsba, előkapjuk a telefonunkat és nulla helyismerettel, jelenidőben pontosan megkapjuk, hogy mikor-mire szálljunk fel, arról hol szálljunk le, hogy elérjük célunkat. És ehhez feltétlenül Párizsba se kell utazni, Budapesten is kipróbálhatjuk ugyanezt, de akár csak egy Eger – Füzesabony úton is, hiszen mind a MÁV, mind a Volánbusz helyközi menetrendje már integrálásra került a térképbe. Egyedül a helyi buszok maradtak hátra. A jelenleginél pedig talán soha nem volt még jobb apropó arra, hogy kis lobbival vagy városvezetői közbenjárással felgyorsítsuk ezt a folyamatot és Eger helyi közlekedését is hozzákapcsoljuk a Google térképhez!