Először az istállóskői ősember foglalkozhatott az ötlettel, hogy Egernek közvetlen összeköttetésre lenne szüksége az autópályával, az akkori döntéshozók – autópályák hiányában – viszont elvethették az elképzelést. Úgy lehettek vele, hogy majd mindent a maga idejében, ők bíznak inkább az utókor illetékeseiben. Rosszul tették, az ügytologatás ugyanis végül olyan jól sikerült, hogy még 2015-ben is összekötő nélkül éldegél a megyeszékhelyünk, annak ellenére, hogy minden éppen aktuális városvezetés megígérte már, hogy na majd ők megépítik. A mostani vezetés tervei közt is impozáns helyen áll a létrehozása, igaz, ők már lefokozták gyorsforgalmiról főúttá, és ezzel párhuzamosan a sávokat is osztották kettővel, az új terveken már „csak” kétszer egysávos útként szerepel az összekötő. Elég is lenne ez bőven, csak épülne már meg. A kedden megjelent Magyar Közlöny mindenesetre nem járt a kedvünkben, az egri összekötő egyelőre ugyanis nem szerepel az ország 2020-ig szóló kiemelt közúti beruházásai közt.
Kiemelt közúti beruházások 2020-ig:
- az M85-ös autóút Csorna-Sopron-országhatár közötti szakasza,
- a 405-ös főút Újhartyán-Albertirsa és az M4-es autópálya Albertirsa-Abony közötti része,
- az M8-as és az M44-es gyorsforgalmi út Kecskemét-Nagykőrös-Békéscsaba között.
- Fejlesztik a 23-as és a 25-ös főút Bátonyterenye–Pátervására-Ózd közötti szakaszát,
- a 471-es főút Hajdú-Bihar megyei szakaszát.
- a 813-as, Győr keleti elkerülő út (II. és III. ütem),
- a 102-es út Esztergom és az M1-es autópálya között.
Forrás: Index
Ez nem azt jelenti, hogy nem épülhet meg az utunk, mindössze annyit tesz, amennyi olvasható is belőle, hogy nem lesz kiemelt fejlesztés. Ergo nem jut rá az ezen célokra elkülönített 750 milliárd forintból, kicsit lassabban valósulhat meg, illetve maga az elkészülés kérdése is ingatagabb lábakon áll, hiszen, ha baj van a kasszával, akkor a kevésbé fontos fejlesztéseket napolják el.
Ükunokáink már lehet, ismerni fogják azok ükszüleit, akik használhatják az itt épülő összekötőutat
Az összekötő út több szempontból is fontos lenne, egyrészt dobhatna Eger termelő- és szolgáltatóiparán, másrészt pedig megmenthetné Andornaktályát és Maklárt, mely falvak átmenőforgalma mára már jócskán súrolja a tűréshatárt. Kiemeletlensége ellenére, ha optimisták vagyunk, azért bízhatunk a beruházásban, aminek már a közúti biztonságról szóló tanulmányterve-, a részletes környezetvédelmi hatásvizsgálata- és a megvalósíthatósági terve is elkészült. Elméletileg idén lesz meg az engedélyezési terv, a kisajátítás, illetve a kiviteli terv, a közbeszerzések 2017-ben indulhatnak, az első autók pedig 2018 végén – 2019 elején döngethetnek végig a szakaszon. Az út két részben épülne meg, amiből az első már kész is van, ez volt a már meglévő füzesabonyi körforgalomtól Maklárig tartó út érintett szakaszának felújítása. Ez egyébként kiemelt projektként jött létre, mintegy 960 millió forintból. A második ütem az új, falvakat elkerülő szakasz megépítése lenne, ennek nyomvonala nagyjából a meglévő vasúti pálya mentén haladna, Egerbe pedig az Ipari Park Kőlyuk úti felüljárója mellett érkezne.
Nyilván majd repterünk lesz…
Az azért jó hír, hogy a 1696/2014 kormányhatározatban van nevesítve egy ilyen szakasz, EU-s forrásokból (ez a hír a hazai forrásból megvalósítandó utakról szól):
Maklár – Andornaktálya elkerülő (2×1)
Ha hihetünk a http://hu.wikipedia.org/wiki/M25-%C3%B6s_aut%C3%B3%C3%BAt_%28Magyarorsz%C3%A1g%29 oldalnak, ez pont az a 251-es út lesz, amit hiányolsz, bár tényleg csak 2×1 sávos.
http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK14161.pdf
Az + már van, csak kicsit kisebb, mint a győri AUDI-é + füves. Vajon a ZF-Lenksysteme, vagy a Stühmer, miért is költözött inkább Maklárra? Elgondolkodtató, főleg, ha még lesznek követőik is. :( A keleti elkerülő, hogy halad?
Már 70-es években tudták- tudtuk hogy Eger ,, zsáktelepülés,, ezt az egri tv is leadta – nem szabad a történelmet ,, becsapni,,
Maklári cégtelepítések, fejlesztések…?! A ZF – ezzel az egri is;) – így már egészen az autópálya(M3) közelébe ért… Már csak Egernek és Maklárnak kell v.mi közös nevet kitalálni (pl. Egmak:-D) és úgy a déli határt már szinte súrolja az M3… Az a 4-5 km már semmiség ! + még egy ZF gyár F.abonyba és a névházasításba bevonni a városkát is… és íme Egmakfüz városának az M3 az autópályája… Mert , ha a hegy nem megy (ismert események miatt most itt >) Mehemedhez, akkor menjen Mehemed(=Eger) a hegyhez(=M3-hoz)… Csak legalább már a névházasításnál lobbizzanak jobban az egriek, nehogy – az alsó végéről kezdve – Füzmakeg legyen ! És ezzel máris nem zsák a település sem;)…, hiszen pl. Diósgyőr is azért nem az, mert ugye az + Miskolc !
Nos…, – kicsit komolyabban is – egy település attól zsák’, mert azzá teszik !
Azzá tették, mert a ‘nagy testvér’ felől nézve soha nem volt kívánatos a – nála É.-M.o.-on láthatóan központibb helyén fekvő – jelenleginél jobban megközelíthető Eger ! Sőt a vezetőszerepet tekintve pozícióveszélyeztető lett volna.. Csak a térképre kell nézni ! Miskolc sem kevésbé zsáktelepülés ! Ahogy annak idején a jelenleginél 4-5 km-el északabbra kiépíthető fővonaltól Egerbe nem tett egy kisebb kitérőt a vasúti fővonal, ezzel szemben – az érdekérvényesítésben jártas – Miskolcra tett egy jókora kanyart ! Megint csak a térképre kell nézni !
Ugyanez a közút vonatkozásában is igaz ! Néhány száz éve a Felvidékre vezető fő útvonal az Egeren keresztüli volt !
És most – pár száz évnyi út-történet kihagyásával! -…, a ’90-es években – megfelelő érdekérvényesítés híján – nem az – egyik Egernek előnyös alternatíva szerinti – A.tálya déli határa közeli nyomvonalon, hanem a – több változat közüli – jelenlegin épült meg az M3 !
A vasutat illetően annak idején az érsekség érdektelensége – sőt ellenállása – miatt vesztett fővonalat a város…, az autópálya vonatkozásában pedig – úgy ’85 óta – érdekérvényesítő képesség híján…
A különböző ál-indokokat – lignitmező kikerülése, kedvezőtlenebb domborzati viszonyok – az azóta kiépült autópályák(M6, M7) jelentős szakaszainak nyomvonala, műtárgyai és a Kál-Kerecsend közötti lignitkitermelés végleges feledésbe kerülése példaértékűen cáfolják…
A szomorú a történetben az, hogy – a már jó harminc éve, ciklusonként folyamatos ígéretekből – Egernek gyorsforgalmi útja nem – sőt egy szerény, 2×1 sávos autóútja sem – l e t t . . . , és lassan – egyenlőre csak közlekedésfejlesztés vonatkozásában – maga a város is feledébe merül…
A intermodális csomópont pedig maga egy lázálom… Sajnos !
Nem nosztalgia, csak a tények…
A ’70-es évek elején Eger-F.abony vasúti pálya 100 km/h-ra alkalmassá átépítése, ’75-be ugyanennek – majd később Felnémetig – a villamosítása, melyekkel a fővonallá minősítés és ezzel a gyorsvonati közlekedés alapfeltételei is teljesültek…
’78-’80 között a 25-ös főút Belvárost elkerülő – Vasút u. – Ráckapu tér közötti – szakaszának kiépítése…, négy forgalmi sávval és a két völgyhíddal… Ezzel egy időben Kőlyuk – Vasút u. közti szakasz korszerűsítése és Eger Kerecsend között a kapaszkodósávok kiépítése… És…, ’82-re kész a Ráckapu tér – Felnémet közötti négysávosítás is !
Aztán mintha megállt volna az idő…
Meglepődik valaki ezen? Komolyan volt, aki elhitte, hogy meglesz az összekötő út végre? És az intermodális csomópont? Á, Eger régóta egy porfészek, és mikor volt esély javítani kicsit a megközelíthetőségén, akkor is a papok (az érsekség) kúrták el, nem engedték ide a vasúti fővonalat, és Füzesabony lett a csomópont, Eger meg csak egy mellékvonalat kapott. :( Egy helyben topogunk azóta is.
Nem toporgunk egy helyben, hanem határozottan visszaléptünk, visszazuhantunk a hetvenes, nyolcvanas évekhez képest! És persze nem általánosságban kéne siránkozni, hanem végre néven nevezni a kerékkötőket. Nem a múltbéliekre mutogatni, hanem a mostani: Orbán, Habis, Nyitrai-féléket keményen szembesíteni pofátlan gátlástalansággal tett voks-szerző ígéreteikkel. S nemcsak szembesíteni, de büntetőjogilag elszámoltatni is.
Kedves Gabor! Nem is tudtam, hogy Orban, Habis meg a nyalas Nyitrai: papok! Mert most OK kurtak el Eger fejlodesenek lehetoseget.
Bezony!
Orban, Habis meg a nyalasNyitrai papok! Mert most OK kurtak el Eger fejlodesenek lehetoseget.
…istenem…
Pedig már folyik a kiviteli tervek készítése is:
http://www.nif.hu/hu/szerzodesek/utak/251._sz._fout_Andornaktalya-Nagytalya-Maklar_elkerulo_szakasz_me
Nemrég pedig arról döntött a kormány, hogy az EU-s közlekedésfejlesztési forrásokból ennek kivitelezésére is jut.
Persze lehet mondani, hogy hisszük, ha átvágják a szalagot, de egyelőre jó úton járunk a terv -> pénz -> építés vonalon.
Valakik nagyon összevissza beszélnek, nyilatkozgatnak. S ennek megfelelőek a kommentek is.
Legyen úgy, épüljön meg! Majd elhiszem, ha rajta suhanok a sztráda felé.