Skip to main content
FejlesztésKözlekedés

A keleti elkerülő út nyomvonala

By 2024. április 28.

Április végén érkezett a hír, hogy hosszas előkészítést követően, döntött a tervzsűri a keleti elkerülő út nyomvonaláról.

Aki az olvasottak kapcsán már elkezdte várni a munkagépeket Eger határában, ő csalódni fog, az út tényleges megépítése ugyanis még messze van. Mindössze annyi történt most, hogy végre megvan az a nyomvonalunk, amit a szakemberek benyújthatnak környezetvédelmi engedélyezésre.

Eddig eljutni sem volt persze kis feladat, hiszen a véglegesnek szánt nyomvonalhoz milliónyi szempontot kellett figyelembe venni. Ha csak abból indulunk ki, hogy egy egyszerű gyalogátkelőhely kijelölése is mennyire hosszadalmas folyamat lehet olykor egy már létező úton, akkor elképzelhetjük, hogy mennyire összetett munka lényegében nulláról megtervezni egy több mint 15 kilométer hosszúságú elkerülőt.

„A tervzsűrin bemutatott végleges tanulmányterv mindhárom szakaszon egy külső és egy belső nyomvonalváltozatot tartalmaz. A keleti elkerülő és a nyugati átkötés szakaszán – figyelembe véve a lakossági visszajelzéseket, miniszteri döntés értelmében – a külső nyomvonal kerül továbbtervezésre, így ezen szakaszokon a nyomvonalváltozaton belüli alternatívákról, csomóponti kialakításokról és az értékelemzés során felmerült javaslatokról szavazott a tervzsűri.” (egrielkerulo.hu)

A keleti elkerülő út átnézeti térképe

Az úttal kapcsolatos dilemmáinkról korábban itt írtunk, mely bejegyzésünkben egyúttal meg is győztük magunkat a beruházás indokoltságáról.

A kezdeti ellenszenvhez az a félreértés vezetett, hogy elkerülő út alatt egy hagyományos „elkerülőt” értettünk, mint Mezőkövesdnél a 3-as főút, például. Az egri út azonban nem ilyen célt szolgálna. Elenyészően kevesen használnák a város teljes kikerülésére, hiszen eleve elenyészően kicsi az átmenő forgalom, illetve aránytalanul nagy lenne a kitérő is, mind időben, mind kilométerben. Ehelyett inkább tehermentesítő funkciója lenne, mivel a keleti városrészeket, valamint ez oldali vonzáskörzetet kétségtelenül kiszolgálná, és ezáltal csökkentené a városon belüli forgalmat.

Most, hogy megvannak a véglegesnek szánt tervek, érdekes átnézni, hogy megépítését követően merre haladna az út.

A rajzok persze még most sem tekinthetőek biztosnak, ahogyan az sem garantált, hogy egyáltalán tényleg elkészül valaha a fejlesztés. Ezzel egyidőben viszont az is tény, hogy soha nem álltunk még ennél közelebb ahhoz, hogy megkapja keleti elkerülőjét Eger.

M25 autóút csatlakozása

Tervrajz letöltés: Kőlyuk út M25 - Kistályai út közötti szakasz (3 MB)

Az elkerülő út kezdőpontját az M25-ös autóút csatlakozásához helyezik, noha itt valójában nem készülne még új szakasz, a meglévő utakat azonban átépítenék. A legfontosabb változás, hogy a gyorsforgalmi út körforgalmától a Kistályai útig négysávosítanák a Kőlyuk utat. Az 1-1 plusz sávból a Mátyás király út felé tartó szakasz sajnos nem kapna, pedig itt is indokolt lenne a bővítés, de hátha egyszer ez is sorra kerülhet. Az új 2×2 sávos részhez Egerben még újdonságnak számító ún. turbókörforgalom is érkezne, rögtön kettő darab: az egyik a ma is meglévő M25-ös körforgalom átépítésével, a másik pedig új kialakítással a Kőlyuk-Kistályai utak kereszteződésében. A turbókörforgalmak, ha jól működnek, akkor érdemben könnyítik és gyorsítják a forgalom áramlását, ha pedig nem jól alakítják ki őket, akkor baleseti gócpontként szórakoztatják a közlekedőket – bízunk benne, hogy nálunk az előbbi megoldás születik majd. Örömteli, hogy a terv már számol kerékpárút építésével is a Kőlyuk út mellett, ezáltal végre összeérnének a Mátyás király úti és Kistályai úti szakaszok.

Kistályai úti kereszteződés

Tervrajz letöltés: Kistályai út - Losonczy-völgy kereszteződés (1,7 MB)

A Kistályai utat elérve még mindig nem új nyomvonalon haladna tovább az elkerülő, helyette maga a Kistályai vezetné el a forgalmat, de már 2×2 sávra bővítve a Kőlyuk út és Losonczy-völgy közötti szakaszon. Az útszélesség ma is adott a négysávosításhoz és a forgalom nagysága is indokolttá teszi ezt a beavatkozást. A Losonczy-völgynél új körforgalom épülne – ide hagyományos, egysávos – és ettől a ponttól kezdődően kapna új nyomvonalat az elkerülő. Térképről nézve jobb lenne, ha már a Kőlyuk úttól indulna az elkerülő és így egy szép félkört írna le Eger mellett, de az esztétikumot azért nem baj, ha felülírják olyan fontosabb szempontok, mint domborzati viszonyok és használhatóság. A tervek alapján a Kistályai út folytatása, a Sas utcáig tartó szakasz sajnos nem kapna sávbővítést, illetve a körforgalomtól már az elkerülő is 2×1 sávon haladna tovább, igaz, utóbbi forgalma valószínűleg nem is tenne indokolttá ennél nagyobb kapacitást.

Hadnagy utcai bekötés

Tervrajz letöltés: Hadnagy utcai bekötés (4,4 MB)

A Kistályai utat elhagyva egy, az egriek számára kevésbé izgalmas szakasz következik, mely inkább az ostorosi lakosokat szolgálná ki két újabb körforgalommal. Nekünk a következő jelentősebb állomás a Hadnagy utcánál esedékes. Első hallásra furcsának tűnhet, pedig valós elképzelés, hogy közvetlen összeköttetést kapna az elkerülő úttal a kis túlzással belvárosinak számító Hadnagy utca. Az egész beruházásnak ez a szakasz lenne az egyik legbonyolultabb munkarésze, ami egyúttal nagyon fontos szerepet játszana a Rozália utca megközelíthetőségének javításában is. Az új bekötés a Hadnagy utcai lakótelepről, a Maklári út kereszteződéséből indulva épületek bontásával, új vasúti aluljáró építésével, az egykori agyagbánya mellett kanyarogva érné el elkerülőt. Idősebbek jól ismerik, fiatalabbaknak viszont meglepő lehet a tény, hogy létezik egy ma már használaton kívüli agyagbánya Eger határában, ráadásul nem is akármilyen: a bánya nemzetközileg is jelentős földtani-őslénytani örökségnek számít, ahol millió éves kagylókat, cápafogakat is találtak. Ha megépül az út, a Wind téglagyár agyagbányája is ismertebbé válhat, amit fantáziánkat elengedve akár kis kilátópont építésével is jobban bekapcsolhatnánk Eger vérkeringésébe.

Vécseyvölgy utcai kereszteződés

Tervrajz letöltés: Vécseyvölgy utcai kereszteződés 1. változat (5 MB) Tervrajz letöltés: Vécseyvölgy utcai kereszteződés 2. változat (3,4 MB)

A lakók kérése szerint végül az Íj utcától távol, a sportrepülőtér mellett tervezték tovább az elkerülő utat, két csatlakozással Egerhez: a Vécseyvölgy utcát és a Leányka utcát is könnyedén el lehetne érni. Mindkét csatlakozás nagyon fontos szerepet játszana, előbbi inkább a városrész, utóbbi pedig az egyetemi campus életében. Ugyancsak fontos megemlíteni itt még Noszvajt is. Az egyre jelentősebb turizmussal rendelkező község, autópályáról érkező vendégei az út megépülését követően Egert elkerülve érhetnék el célpontjukat, amitől érdemben egyszerűbbé és gyorsabbá válna az utazás, nem mellesleg Eger terhei is csökkennének valamelyest. A kereszteződésre két terv készült, melyek közül valószínűleg a környezetvédelmi engedély után választják ki a véglegeset. Egyiken egy nagyobb, 5 ágú körforgalom szerepel, ahonnan minden elérhető lenne, másikra pedig egy hagyományos 4 ágú körforgalmat rajzoltak, mely változatban a Leányka utca egy különálló, repülőtér melletti kereszteződést kapna. Funkciója mellett a szépsége miatt is érdekes lenne ez a Leányka utcai szakasz, hiszen várhatóan nagyon szép városi panoráma tárulna innen elénk.

Cifrakapu utcai bekötés

Tervrajz letöltés: Cifrakapu utcai bekötés (2 MB)

A Vécseyvölgy utcai kereszteződés után ismét egy izgalmak nélküli szakasz következik, melyen egyetlen kereszteződés épülne a Donát utcánál. A következő érdekességet a Felsőváros északi szélén találjuk, a Cifrakapu utcai bekötésnél. Ez a szakasz saját körforgalmat és vasúti aluljárót is kapna, ami első ránézésre kicsit túlzónak tűnik. A drágább terv indoka valószínűleg az lehet, hogy a lakótelepnek ez lenne az egyetlen kapcsolata az elkerülő úttal, mely szerep papíron valóban generálhatna nagyobb terhelést, ám tekintettel arra, hogy a városrész északi végére kerülne a bekötés, a valóságban aligha jelentene sokaknak alternatívát a használata. Persze hagyjuk meg a lehetőségét, hogy mégis sokan járnak majd erre, de ebben az esetben a Cifrakapu utcai kereszteződés lenne problémás, hiszen ide nem kerülne körforgalom, hiába tapasztalható ma is jelentős forgalom.

Nagylaposi csomópont

Tervrajz letöltés: Nagylaposi csomópont (2,3 MB)

A keleti elkerülő út legösszetettebb és leglátványosabb szakasza a nagylaposi csomópont lenne. Épülne ide minden, mi szem-szájnak ingere: vasúti felüljáró, közúti felüljáró, patakhíd, két hagyományos körforgalom és egy turbókörforgalom. Utóbbi a legnagyobb félelmünk, ugyanis, ha ezt a turbókörforgalmat nem sikerülne könnyen és biztonságosan használhatóvá megépíteni a 25-ös főútra, akkor jó eséllyel Eger legbalesetveszélyesebb kereszteződése jönne létre. A fejlesztéssel jelentősen átalakulna a környék megjelenése és új beruházási területek válnának megközelíthetővé, akár kereskedelmi célokra, akár lakóingatlanok építésére. Ha valóban megvalósul egyszer az elkerülő út, és azon belül ez a csomópont is, akkor az átadást követő években a Nagylapos gyökeres átalakulásával lehet számolni.

Nyugati átkötés

Tervrajz letöltés: Nyugati átkötés (1,1 MB)

A 25-ös főúttól a nyugati átkötés következik, ami egészen a Baktai útig tartana, majd itt körforgalommal érne véget. A szakasz egyik jelentősége a 24-es főút elérése lenne, hogy az északnyugati vonzáskörzetéből érkezők a Kisasszony utcai kerülő nélkül érhessék el a bevásárlónegyedet. Közvetlen helyi célt is szolgálna emellett az út, a Szalapart utcai kereszteződéssel a fokozatosan beépülő Rác hóstyát lehetne bekapcsolni Eger közlekedésébe. Ennek a városrésznek egyre égetőbb gondot okoz a rossz megközelíthetősége, amivel elkerülő út nélkül is muszáj lenne kezdeni valamit a közeljövőben.

Felnémeti elkerülő

Tervrajz letöltés: Felnémeti elkerülő 25-ös főút kereszteződés 1. változat (3,2 MB) Tervrajz letöltés: Felnémeti elkerülő 25-ös főút kereszteződés 2. változat (3,3 MB) Tervrajz letöltés: Felnémeti elkerülő Tárkányi úti kereszteződés (3,5 MB) Tervrajz letöltés: Felnémeti elkerülő Berva szakasz (838 KB)

Az elkerülő úttal Felnémet is kapna egy saját szakaszt, az eddigiekhez hasonlóan a városrész keleti oldalán. A szakasz a bevásárlónegyed mellől ágazna le, ahol máris megmutatná a talán legfontosabb hasznát: végre kapna egy második útkapcsolatot Eger északi széle és a város északi vonzáskörzete. Mindmáig a 25-ös főút az egyetlen kapcsolata ezeknek a területeknek Eger központja felé, ami amellett, hogy jelentős terhelést jelent a főútnak, rendkívül kiszolgáltatottá is teszi a város közlekedését. Elég egyetlen baleset, csőtörés vagy útfelújítás az Egri utca 1 kilométeres szakaszán és máris elkerülhetetlenné válnak a jelentős torlódások. Az elkerülő út nagyon fontos menekülési utat jelentene ezekben a helyzetekben, emellett békeidőben is hasznos alternatíva lehetne sokaknak.  A felnémeti elkerülőből még két változat esélyes, egyik északról, másik délről kerülné meg az erdészeti telepet, majd mindkettő egységesen a Tárkányi útba torkollana, hogy innen Berva felé haladjanak tovább egy újonnan épülő szakaszon, a vasúti sínek keleti oldalán. A jelenlegi Bervai út elvesztené az átmenő forgalmát és ezzel lényegében egy kellemes kertvárosi utcává változna, valószínűleg a környéken élők nagy örömére. Az elkerülő az almári egyenes északi végénél torkollana a 25-ös főútba. Erre a kereszteződésre is két terv készült, melyek közül szintén a környezetvédelmi engedély birtokában választják majd ki a véglegeset. Az egyik és egyébként a logikusabb megoldás egy körforgalom lenne, míg a másik egy osztályozós csomópont. Utóbbinál belenyúlnának az út vonalvezetésébe, ezzel az Almár felől érkezők egyenesen haladva elhagynák a főutat és az elkerülőn folytatnák útjukat.