Eléggé ráfüggtünk a város éppen épülő kerékpárút hálózatára – korábban is sejtettük már, hogy így leszünk ezzel, lévén kora tavasztól késő őszig elválaszthatatlanok vagyunk a biciklitől. Ezen rajongásunk miatt mindig érdeklődve fürkésszük az életünk megváltásán szorgoskodó munkásokat, örömkönnyeket hullatunk az épülő út láttán, és minden egyéb. A még régen megmutatott terveket is többször előszedtük már azóta (érdekesség, hogy 2014 februárjában még álmodni sem mertünk róla, hogy valaha tényleg elindul a fejlesztés, most meg már épül, hát csoda ez világ) és mindig alaposan szemügyre vesszük, hogy mit is várhatunk az elvileg novemberre már el is készülő beruházástól. Így fedeztük fel a minden bizonnyal az egyik legfontosabb elemet jelentő szakaszt is, a Mária és Knézich Károly utcák közti átvezetést.
A sétány és a kerékpárút a Tűzoltó múzeum mellett fut majd hamarosan
Az új kerékpárút helyhiány miatt a Lajosvárosban végig közösen halad majd a gyalogosok járdájával, kényelmetlen megoldás ez, a Felsővárosban évek óta tapasztaljuk is már, de mit lehessen tenni, a semmitől azért több és jobb lesz így is. Ahol van hely, ott viszont párhuzamosan vezetik majd a két szakaszt, olyan helyzetet kell elképzelni, mint amivel most a Deák Ferenc úton találkozhatunk. A tervek szerint ez utóbbi megoldás épül majd az említett, Mária és Knézich utcák közé is, történetesen a házak felé eső oldalon tekerhetnek majd a bringások, a patak mellett pedig sétálhatnak a gyalogosok. A szakasz érdekessége, hogy középtájon, nagyjából a Görög utca mellett egy kis pihenőparkot is építenek, négy fával, két paddal és egy zajvédő fallal, hogy a belváros egyik legkülönlegesebb utcájában élőket se zavarják a háttérben.
A teljes méretű tervrajz ide kattintva tölthető le
A sétány több okból is fontos változást hoz, többek közt általa végigsétálható lesz a patak egri szakasza. Felnémet és az Ipari Park továbbra is kiesik a játékból, a nagylaposi körforgalomtól viszont így már egészen a Sas útig követhetjük a víz útját, ami várhatóan még inkább bekapcsolja a patakot a város életébe. A belvárosi rehabilitáció is erre ment rá ugye részben, az új kerékpárúttal és az épülő teraszos Végvári térrel is le igyekeznek vinni az embereket a patakhoz, hogy érezzék azt sajátjuknak. Ettől a szereptől is fontosabb viszont a Felsővárosból a belváros irányába, vagy éppen visszafelé gyaloglók helyzete. Eger legnagyobb lakótelepét eddig mindösszesen két út kötötte össze a belvárossal, a fél várost megkerülve persze lehetett több irányt is választani, de a gyakorlatban a gyalogosoknak ez a két lehetőség maradt. A Jankovics Dezső utca többé-kevésbé rendben van, a Széchenyi utca forgalom előtt megnyitott szakasza viszont közel katasztrofális, szűk is, koszos is, a járókelők összetétele is igen vegyes, a szegélyező épületeket pedig inkább hagyjuk. Na az új sétány egy harmadik – és egyben talán a legjobb – alternatívát adja majd a belváros elérésére, autók nélkül, patak mellett, a Jankovicstól gyorsabban juthatunk be majd egészen a Zalár utcáig. Az egyetlen félelmünk, hogy a Széchenyin tapasztalható vegyes közönségből még ide is juthatnak problémás alanyok és ennek tudatában kissé fenntartásokkal fogadjuk, hogy egy ilyen hosszú, mindenféle kereszteződést és rányíló lakókörnyezetet nélkülöző szakasz valóban biztonságos lesz. Legyen az, de talán érdemes lenne vagy egy térfigyelő kamerával, vagy az átadás utáni hónapokban fokozott rendőri jelenléttel érzékeltetni, hogy mit szabad és mit nem az új sétányon. Mindenesetre türelmetlenül várjuk, hogy elkészüljön a szakasz. Elméletileg júniusban kezdenék építeni és augusztusban fejeznék be, de az Eszperantó sétányra is júliusi kezdés volt írva, ehhez képest már csutkára szét van verve az egész, tehát hiszünk is, meg nem is a korábban már belinkelt ütemezésnek. Az a lényeg, hogy eltérni csak pozitív irányba térjenek el: lehetőleg ne csússzanak semmivel, de korábban simán átadhatnának mindent.
Na ez tök jó, anno sokat mászkáltunk ott a patakban nagyon vagány lesz