Skip to main content
Fejlesztés

Érdemes lenne plázát építeni a vasútállomás mellé

By 2015. május 28.10 hozzászólás

Most, hogy épül a vasútállomás mellett a kerékpárút, eljátszottunk a gondolattal, hogy mit lehetne kezdeni a környékkel. Az egész területet rendbe tenni persze nagy falat lenne, a legégetőbb probléma viszont az egykori Egervin telephelyének kihasználatlansága, első körben érdemes lenne csak erre koncentrálni. Az értékes terület évek óta parlagon hever, anno irodaházat terveztek rá, ott hevesen bólogattunk, hogy hajrá, aztán a legújabb tervek közt már buszparkolóként és termelői piacként említették, hát ha lesz olyan gazdaságis emberke az önkormányzatnál, aki erre rábólint, ott mi feladjuk. Mindenesetre konkrét, megvalósulás előtt álló elképzelés még nincs a területre, mi is szabadon fantáziálhattunk így az egyébként nem rég óta eladóvá is vált földrész jövőjéről. Gondolatmenetünk végére egy plázát álmodtunk meg a vasútállomás mellé, mondjuk, hogy miért.

DSC_4798

A vásárlók miatt

Nagyon hiányzik egy új bevásárlóközpont Egerből, a város az Agria Park 2008-as nyitása adta lendület óta ismét lemaradt ugyanis ilyen téren. Olyan alapvető üzletek hiányoznak a megyeszékhelyről, amiket a vásárlóerőnk egyébként elbírna, egy Aldi, egy Kik, egy Müller simán megélne nálunk, de a picit összetettebb piacon szereplő H&M, Office Depot, vagy Intersport is esélyes lehet első ránézésre, hogy profittal működjön Egerben, és akkor most csak a nagyobb szereplők közül említettünk párat.

A lista láttán felmerül, hogy akkor miért tartanak mégis tisztes távolságot ezek a boltok a várostól?! A válasz persze minden márka esetén ezer irányba ágazhat szét, ugyanakkor van egy fontos és figyelmen kívül nem hagyható baj Egerben, mégpedig, hogy helyhiánnyal küzdünk. Eger, ha úgy tetszik, megtelt ezen szereplők részére, nagy alapterületű bérlemény régebb óta nincs már a városban, mostanra pedig a középméret is megtelt. Az Agria Park utolsó nagyobb bérleményét a Pepco vette ki, a Rózsa Károly utcai egykori áruházat pedig nem tudjuk, ki, mindenesetre azt sem hirdetik már sem a helyszínen, sem az interneten. A felsorolt üzletek pedig elenyésző kivétellel kész bérleménybe mennek, és abból is, vidéken szinte kizárólag bevásárlóközpontokba. Ha nincs bevásárlóközpont, nem jönnek, ha van, akkor pedig jönnek, ahogy szinte a semmiből egyszer csak jöttek anno az Agria Parkba is.

DSC_4800

A város miatt

A vázolt háttérrel könnyen belátható, hogy a városunk jelenlegi állapota átmeneti, belátható időn belül (értsük ez alatt, hogy várhatóan évtizeden belül) valaki megtöri a jeget és épít egy új bevásárlóközpontot. Régóta a levegőben lebeg már ez, több terv is meghiúsult ilyen-olyan okok miatt, az viszont kiderült belőlük, hogy ha jön egy új központ, az minden bizonnyal egy városszéli bevásárlópark lesz, kizárásos alapon vagy a Felsővárosban, vagy a Lajosvárosban. Innentől viszont már az a kérdés, hogy biztosan a külvárosban lenne-e jó helye ennek?

Eger belvárosa erősen telített a kis üzleteket nézve, az Agria Parktól is féltünk anno mint a tűztől, hogy milyen hatással lesz az ezeregy kis butikra, egy újabb bevásárlóközpont ugyanezt a hatást váltaná ki. A belvárosunk ráadásul azóta tovább nőtt, már a Törvényházon is végig sorakoznak az üzletek, erre az állapotra rádobni egy új bevásárlóközpontot, megint veszélyes lesz. Pláne, ha az ráadásul egy külvárosi bevásárlóközpont lesz, egy ilyen ugyanis rengeteg vásárlót von el a belvárostól. Ha a vasútállomás mellett épülne egy új, helyhiány miatt többemeletes bevásárlóközpont, azzal – a belvárosi kis üzletek szemszögéből – legalább annyit elérnénk, hogy az emberek a belvárosban maradnak, ergo megmarad a potenciális vásárlóréteg. Sőt, az Agria Parkkal karöltve dominánsabb lehetne a Felsővárossal versengő ellenpólusi szerep. Az Obi, Tesco (+a 39 szereplős Tesco üzletsor), Lidl, Penny, Jysk felhozatal jelenleg is komolyan megtizedeli a belvárosban vásárlók számát, ezt önmagában az Agria Park pedig nem képes ellensúlyozni. A két településrész közti néminemű kiegyenlítődéshez további nagybérlőkre lenne szükség, egy újabb külvárosi bevásárlóközponttal nagyon nehéz helyzetbe kerülne a belváros.

DSC_4801

Ideális esetben az lenne tehát a legjobb, ha a vasútállomás melletti telket használnánk fel kereskedelmi célra, a Nagylapos maradék részén pedig társasházakat, a főúttól távolabb pedig kertes házakat építenénk, bár ez utóbbi rész a város tervei közt is így szerepel. A lefestett ideális helyzet, most, hogy eladó lett az elkalandozásunkat kiváltó telek, picit közelebb került a megvalósuláshoz. Ha jön ugyanis egy befektető, akkor ő biztosan nem buszparkolót épít majd a város megkockáztatjuk, hogy jelenleg egyik legértékesebb telkére. Ha pedig épül egy irodaház-bevásárlóközpont kombó, akkor abban egyúttal a belváros egyik bástyáját is üdvözölhetjük majd. Egyszer. Gyanús ugyanis, hogy hamarabb megy tönkre a most épülő kerékpárút, minthogy bármi is épüljön az Egervin egykori telephelyére, mindenesetre a lehetőség már adott hozzá.

Szólj hozzá! 10 hozzászólás

  • Hadházi Péter szerint:

    Nem ugy van, hogy plazastop van az orszagban? Tehat uj plaza epiteset elfelejthetjuk. Az hogy mas nagyobb meretu boltok epulhetnek-e manapsag azt nem tudom.

  • Akos Eged szerint:

    Plázastop ellenére mégegy külföldi multit hozni Egerbe! Igazatok van, nem elég szegény még a nép, hozzunk mégegy pénzszivattyút!

    Belegondolva, hogy ez az Egervin területe volt, jól mutatja, milyen irányba halad, a néha szebb időket is megélt egri borászat!
    Megőrizve a hagyományokat, én inkább valami borászattal kapcsolatos dolgot épitenék ide. Mondjuk egy bormúzeumot, bor kiállitást stb… De nem???

    • János szerint:

      Inkább épüljön még egy fránya pláza, mint maradjon ez az apkaliptikus romániai hagulat itt az állomás környékén! Szégyen az egész környék!

  • Tóth Dániel szerint:

    Ákos! Külföldi, vagy nem azért egy bevásárlóközpont több iparűzési adót fizet, és nagyobb a gazdaságélénkítő hatása, mint egy bormúzeumnak…:)
    Egyébként érdekesség: Ide a kétezres évek elején azt tervezték, hogy átköltöztetik a buszpályaudvart, és az így létrejött csomópont mellé építenek egy plázát. Anno a Hírlap is cikkezett róla…

  • Varga Rita szerint:

    Túl értékes a terület ahhoz, hogy elkótyavetyélje a város egyféle funkcióra. Végre egy olyan városrészt kéne építeni ahol vegyesen társított funkciók vannak egymás mellett: lakó, munkahely, közösségi használat együtt. Ma már az iroda is egy laptoppal elintézhető, mellette tárgyalóhelyek, bérelhető helyekkel. (lásd. loft-irodák) Az egész szabadon átjárható; város a városban. Az épületeket napenergiával, földhővel, zöld-tetőkkel szerelném fel, a közlekedőutak csak gyalogos és kerékpáros bejárással. A lakásokhoz napházak kapcsolódnak, melyekben közösségi kertek működnek. Az arra érdemes meglévő szerkezetek, építményeket megtartanám keretként.

  • Gabriella szerint:

    csupán, azért nem szólok hozzá a cikkhez mert egyetértek vele.A Pláza stop,ha jól tudom,csak egy bizonyos méretre vonatkozik,de legyen igazuk azoknak akik ellenzik.Ne Plázának hívják.hanem Üzletközpontnak,lásd.Dabas város nagyszerűre sikeredett Üzletháza, kívül- belül nagyszerű.A környék összes településéről vonza a vásárlókat.Ez baj lenne Egerben ?

  • Lakatos Dávid szerint:

    sokkal értelmesebb lenne letúrni a maradékot és oda tenni egy parkot pl ….

    • János szerint:

      Persze. Tele van a környék súlyos arcokkal (kokerók, csövesek, faluról gyütt kultúrálatlan suhancok, kerisek, mthsok stb.), csak egy gyűjtőhelyet varázsolnánk nekik.

  • eszes szerint:

    Először is a 17-es buszfordulót csinálják már meg mert amikor megyek a vonathoz mindig féltem a ,, tojásaimat,, hogy összetörnek…..a ,, szuper uton,,…….

  • eszes szerint:

    A jó multkorában jártam Szolnokon ilyen téren ,, vernek,, pedig ott sem ,, rózsásabb a ,, pénzélet,, mit itt Egerben – viszont az tévedés hogy a belvárosi kis üzletek …. akkor az 1/3 -ad , vagy fele kiadó , eladó stb … felirattal van ellátva…….