Eredetileg nem szántunk folytatást a 10-én megjelent, Eszterházy tér terveit bemutató cikkünkhöz, de addig-meddig nézegettük a hozzá kapcsolódó másik elképzelést a Kossuth Lajos utca felújításáról, hogy végül annak az összefoglalását is megkívántuk. Erre a beavatkozásra valamivel többet kell majd várni, az Eszterházy tér lesz a rehabilitáció első üteme, a Hatvani kapu tér a második, így a Kossuth Lajos utcára csak a harmadik ütemben kerül majd sor, akkor is két részre bontva az utca két oldalát. Lássuk most egyben, hogy mik a tervek!
A tervrajzot ide kattintva lehet teljes méretben letölteni, majd alaposabban szemügyre venni. A tervezők voltak: N+F Mérnökiroda Kft., Táj-Consult Bt., 4D Tájépítész iroda.
A Kossuth Lajos utca hangulata megmarad, így továbbra is gyönyörködhetünk majd például a szépséges fasor látványában is. Ebben cserélik a szükséges egyedeket, hogy a látvány évek múlva is hasonló lehessen a maihoz. Az újdonságok sorát kezdjük azzal, amit még Dávid olvasónk szúrt ki az Eszterházy tér megmutatásánál, mégpedig, hogy a Líceum mellé kerül majd egy elektromos töltőállomás, két parkolóhellyel. A parkolóhoz négy pad és három dézsás növény is tartozik majd, csak, hogy még menőbb legyen a megoldás. Ilyen pados, dézsás megoldással a Líceum következő beugró épületrészénél is találkozhatunk majd pár méterrel arrébb, ezek várhatóan nagyon jól fognak mutatni a nagy, vaskos, fehér falakkal a háttérben.
Ha már az utca északi oldalán kezdtünk, maradjunk is itt, a következő állomás a Telekom székház. Ezen épület elé is jutna hat darab a dézsás fákból, így ha egyszer elkel az irodaház és valaki újra vendéglátóhelyként hasznosítja majd a földszinti üzlethelyiségét, akkor felújított burkolattal, a Kossuth utca árnyas fái alatt, jó eséllyel övé lesz a város egyik legszebb elhelyezkedésű terasza. A címre a másik jelölt a Sárvári cukrászda, aki belakhatja a Tűzmadár szobor terét, ahová nem mellesleg 5 kerékpártároló is érkezik! Jelentősen megnyirbálják ugyanakkor az autós parkolóhelyek számát. Míg jelenleg 16 darabot találhatunk ezekből a Sárváriig bezárólag, a felújítás utánra 10+2 darab marad, utóbbi kettő mozgássérültek számára. Ha tovább megyünk, akkor hasonló jelenséget tapasztalhatunk, a Rádi előtt ugyanis a jelenleg működő mind a 9 parkolóhelyet megszüntetik. Erre a járdaszakasz kiszélesítése miatt van szükség, a fennmaradó helyen pedig a pékség üzemeltethet teraszt. Ha az elektromos töltőállomáshoz tartozó két új parkolót hozzászámoljuk is, láthatjuk, hogy az utcának ezen az oldalán 11 parkolóhellyel lesz kevesebb, ha pedig ebből levesszük a csak mozgáskorlátozottak-, illetve elektromos autók által használható helyeket, akkor a szám már 15-nél tart. A változás szemszög kérdése, hogy jó-e, míg az autósok egyértelműen rosszabbul járnak, addig az utcakép nagyságrendekkel rendezettebb lesz a jelenleginél.
Ezen az oldalon az utolsó izgalommal a Megyeházánál találkozunk. Az épület főbejárata előtt megszüntetik a bokros részt, ültetnek viszont cserében két fát, meg telepítenek még négy padot és négy kerékpártárolót is. Az Eszperantó sétány felől érkező bicikliseknek egy másik újdonság is lesz, ez a Megyeháza melletti épületnél (profi városismerőknek: a Zábrátzky-háznál), ahová épül egy rövid szakasznyi, egysávos kerékpárút. Miért? Hogy biztonságosan átvezesse a kerékpárosokat az út túloldalára. És hogy miért kell átvezetni őket? Maga a csoda, ami a túloldalon vár majd minket! Görgessünk csak lentebb!
Kerékpárút. A Kossuth. Lajos. Utcán. Szerelmesek vagyunk. Örömtől könnyes szemekkel és izgatottságtól remegő kézzel tudjuk csak leírni, de bizony, az utca déli oldalára végig egy kerékpárutat terveznek! Olyan osztott megoldást kell elképzelni, mint ami a Deák Ferenc utcánál is található, egyik oldal a gyalogosoké, a másik pedig a bicikliseké. A Kossuth Lajos utca amennyire szűk, annyira forgalmas is, így nagy könnyebbség lesz mind a bicikliseknek, mind az autósoknak, ha egy szereplővel kevesebb jelenik meg az úttesten. A két fél egyébként újra találkozik a ferences templom előtt, ahol a Bazilika felől érkező bicikliseket kivezeti az autóútra a sávjuk. Pacsi ezért a megoldásért is! Persze elegánsabb lenne, ha kerékpárúton lehetne végigmenni az Érsekkertig, de ha ez most még nem is történik meg, legalább normálisan lesz vége a biciklisávnak, nem úgy, ahogy az jelenleg például a Színháznál tapasztalható. Alanyunknak nem kell leszállni, nem kell szabálytalankodnia, boldogan folytatja útját, pont, mintha csak egy európai városban lenne éppen! Na nem úgy a szakasz másik végpontján, a Bazilika mellett… Itt – legalábbis a tervrajz alapján – ugyanazt a poént sütik majd el, mint amit a Színháznál említettünk rossz példaként. A semmiből indul az út, vagy ha erre jövünk, akkor a semmibe végződik. Ez gáz. Ha egyelőre nem tudják összekapcsolni az épülő részt a már elkészülttel, akkor csak vezessék ki a bicikliseket az útra, épp úgy, ahogy az Egészségház utcánál teszik. A Lajosváros irányába haladóknak persze ez itt nem opció, de az onnan érkezőket gyönyörűen ki lehetne küldeni a Klapka utcánál az autók közé, majd visszakísérni őket a Színház után a kerékpárútra és meg is van oldva a probléma.
Annyira el voltunk ragadtatva az Egészségház utcára vezető kerékpárúttól, hogy el is mentünk egy másik nagy újdonság mellett, mégpedig, hogy kap egy apró teret maga elé a ferences templom. Ma itt is parkolókat találunk, szám szerint 6 darabot – na ezeket váltja majd a kis tér 2 paddal és 3 kerékpár tárolóval. Az utcának ezen az oldalán még másik három, hasonló mini park-szerűséget is kialakítanak egyébként. Az Angolkisasszonyok előtti „térre” 6 fát ültetnek és 2 padot telepítenek, míg a Kispréposti palota és Alkotmányvédelmi hivatal elé összesen 6 fa, (buszmegállóval együtt) 12 pad, 3 kerékpártámasz és 2, nagyméretű növénykazetta kerül. Az Eszterházy térre átvezető zebránál, a régi újságosbódé helyén csak egy kisebb zöldfelület születik majd 2 paddal, de várhatóan már ez is jót fog tenni annak a szakasznak. Hiányoljuk viszont az épületek megvilágítását. Gyönyörű házak állnak az utcán, amik sajnos úgy tűnnek, hogy a felújítás után sem kapnak saját fényt.
Igaz, hogy már nem a Kossuth Lajos utca, de egy gyors említést megérdemel a Hatvani kapu tér is. Ahogy a bevezetőben már említettük, ezt, a jelenleg némiképp jellegtelennek számító területet is kipofozzák, mégpedig nem is akárhogy: vízi játék, egy mini vízesés kerül rá! Az ilyen rejtett, apró csodákat szoktuk hiányolni Egerből, amik ugyan nincsenek reflektorfényben és nem vetekedhetnek például egy Bazilika vonzerejével, de ha rájuk találunk, akkor jólesően nyugtázzuk tőlük, hogy tényleg Eger lehet a világ legjobb városa…
Kerékpár utat és kerékpár tárolókat számolatlanul mindenhova – lehetőleg minél többet! Ez ám a jövő barátaim!!!
Nagyon helyes, igazából én a kerékpársávnak jobban is örülök ( pl. amit a kertész útra is terveznek) mint a kerékpárútnak, mert onnan legalább nem kell egyfolytában a gyalogosokat lezavarni! Múltkor is hatalmas esése volt egy ismerősömnek a bicikliúton egy kutyasétáltató miatt! De a kerékpárút is jobb mint a sima járda, jó lenne összekötni a színháznál a meglévővel.