Az M25-ös autóút átadásával szinte egy időben robbant a hír, hogy a város következő, nagyobb lélegzetvételű infrastrukturális beruházása az elkerülőút megépítése lehet. Ez szintén több évtizedes elképzelés már, viszont az út fontosságában közel sincs akkora egyetértés mint az M25 esetében volt. Persze most is sokan vagyunk, sokfélék és olvastunk olyan véleményt, hogy az elkerülő még fontosabb is mint maga az autóút volt – hát, ízlések és pofonok.
Az elkerülővel kapcsolatos kétségeinket anno itt gyűjtöttük össze, és böngészve a hozzászólásokat, nagyjából hasonló gondolatok fogalmazódnak meg mindenki másban is, aki hozzánk hasonlóan egyelőre nem pontosan érti még az út indokoltságát. Mivel abszolút érdekel minket a téma, meg azt sem gondoljuk, hogy a szakemberek ne tudnák, hogy mit csinálnak, ezért próbáltuk megérteni, hogy milyen hasznot hozhat a városnak az új szakasz. A tervezés még most zajlik, viszont Eger honlapján a településszerkezeti tervek között már elérhető a korábbi elképzelés. Hogy ilyet kapunk-e (vagy egyáltalán kapunk-e utat), azt jelenleg nem lehet tudni, de meglepődnénk, ha egy ettől gyökeresen új változat készülne majd el végül. Nézzük tehát, hogy az eddigi elképzelések szerint merre kanyarogna Eger 2×1 sávos elkerülője.
Déli kezdőpont
Az elkerülő a Déli ipari parkot kötné össze a Szarvaskőre vezető 25-ös főúttal, ennek megfelelően induljunk virtuális bejárásunkra a Sas és Kistályai és elkerülő utak kereszteződéséből. Az új szakasz a vasúti átjáró után indulna, az első elképzelések szerint tehát nem kapcsolódna közvetlenül az M25-höz. Az autóútról megérkezve maradna a kétsávos vasúti felüljáró, majd pedig a Kistályai – igaz, utóbbi akár részben/egészben négy sávra is bővülhet a tervet nézve. Hely éppen lenne neki, hajrá! A Sas úti kereszteződésben találtuk az egész fejlesztés talán legindokoltabb pontját: új összekötőt kapna Ostoros. A 2,5 ezer lakosú község jelenleg nagyon kínosan közelíthető meg, kertek alatti kis utcák vezetnek ki a városból, mintha csak a hobbitelkünkre tartanánk, pedig nem, valójában az agglomeráció egyik legnépszerűbb és legdinamikusabban fejlődő települése a cél. Az elkerülővel ez megoldódhatna, nagyjából a Rádi telephely mellett épülő új úttal. Az elkerülő a vasúti sín mellett, szintén új nyomon haladna tovább északra. A Sas utcai kereszteződést „egyszerű csomópontként” képzelték el, tehát se lámpa, se körforgalom nem segítené az arra haladókat, lenne viszont kanyarodósáv.
Tervrajz: Sas úti kereszteződés
Hadnagy utca
A Sas úttól végig a vasúti sín keleti oldalán haladna az elkerülő. Összesen 3 kereszteződés van itt, mindhárom lámpával. Első az Ostorosi útnál, utána a Homok utcánál, majd pedig a Merengő utcánál még egy. A szakasz ipari területeken haladna, viszont közel az Újsor utcai házak hátsó végéhez. A Hadnagy úti lakótelepen élőknek aligha alternatíva ez a szakasz, hiszen a Kertész út rövidebb és gyorsabb is. A hadnagy utca körforgalomban találkozna az elkerülővel és itt egy újabb lényeges változás: a Rozália utca is járható csatlakozást kapna végre Egerhez. Ennek a városrésznek is Ostoroshoz hasonló a helyzete jelenleg, valami elképesztő luxusvillák nőnek ki a földből egymás után, belegondolni és gyönyörű, hogy mi lesz itt mondjuk 10 év múlva, de a területet jelenleg nagyon nehézkes megközelíteni. Még. Az elkerülő ennek a városrésznek mindenképp a javára válhat.
Tervrajz: Hadnagy úti kereszteződés
Leányka utca
Haladunk tovább északra, ahol a Leányka utca is egy „egyszerű csomópontban” találkozna az elkerülővel – feltehetőleg a jelenlegi zsákutca meghosszabbításában. Ebben a részben abszolút látunk fantáziát, a kampusz kellően nagy forgalmú terület, viszont igencsak bonyolult a megközelítése. Az elkerülővel saját utat kaphat, ez a rész tényleg indokolt. A közlekedés gördülékenységét kanyarodósávok segítenék a tervek szerint.
Tervrajz: Leányka utcai kereszteződés
Vécseyvölgy utca
A Leányka utca után viszonylag hosszabb szakasz következik az Almagyar-domb tetején, ami egyelőre még nincsen beépülve. A következő tervezett kereszteződés a Cecey Éva utca meghosszabbításában lehet, az a tervről nem látszik, hogy lámpás, vagy egyszerű lenne. Az elképzelés jelöl viszont egy buszfordulót itt, amit egyelőre nem igazán tudunk mire vélni. Az elkerülő utána továbbhalad és körforgalommal metszi a Vécseyvölgy utcát. A beruházásnak ezt a szakaszát érezzük a legveszélyesebbnek, az első elképzelés ugyanis elég közel jelöli a házakhoz az új utat. A városrész összekötése az Ipari parkkal (M25-tel), vagy a Felsővárossal alapvetően örvendetes elképzelés, látni kell azonban, hogy ez jelenleg egy gazdagabb kertvárosi része Egernek, aminek meglehetősen bátor ötlet a határában elvezetni egy nagyforgalmúnak szánt új utat.
Tervrajz: Vécseyvölgy utcai kereszteződés
Felsőváros
Amíg elérjük Eger legnagyobb lakótelepét, már csak egy egyszerű kereszteződésünk van a Donát utcánál, aztán egy hosszabb, zavartalan szakasz után rögtön a Cifrakapu utcánál találjuk magunkat. Ezt az utcát két ponton is érintené az elkerülő, először még délen, a garázssorokhoz vezető szakasz meghosszabbításában egy kanyarodósávos kereszteződéssel, utána pedig északon, a Nivák-nál, ott már körforgalommal. Az út végig a sín keleti oldalán haladna, házaktól viszonylag távol, bár tökéletes párhuzamban az innen pár méterre található Cifrakapu utcával, így a kihasználtsága is megkérdőjelezhető lenne.
Tervrajz: Cifrakapu utcai kereszteződés (dél) Tervrajz: Cifrakapu utcai kereszteződés (észak)
Felnémet
Felnémettel először a bevásárlóközpontok mellett találkozna az elkerülő, itt lényegében a Tesco parkoló kapna egy – valószínűleg lámpás – bekötést. Ez jó ötlet, hiszen a terület nagy forgalmat vonz, és a Noszvaj felől érkezőktől pl. valóban mentesülhetnek így az Egeren belüli utak. Felnémet közepén még a Bajuszi útnál lenne letérési lehetőség az elkerülőről, ezután pedig már csak a Tárkányi útnál, az Egererdőhöz vezető utca meghosszabbításában. Ezt követően megtáltosodik az út és fékezhetetlenül elindul Felsőtárkány felé, valahol az Agria Vállalkozói Park után kanyarodna csak rá a Tárkányi útra, ahová körforgalommal érkezne meg. Első ránézésre ez hatalmas kerülő és leginkább csak a felsőtárkányiakat szolgálja, de nekik kétségtelenül jól jöhet. Ekkora kitérő után már nehéz nyerni, az elkerülő visszaindul ugyan a 25-ös főút irányába, de a Bervai úti ipari csarnokok miatt muszáj újabb kanyart tennie. Lassan a célegyenesbe értünk, a 25-ös főútba torkollva körforgalommal érne véget az elkerülő.
Tervrajz: Tárkányi úti kereszteződés
Konklúzió
A korai elképzeléseket nézve többé-kevésbé meggyőztük magunkat az elkerülőút fontosságáról. Abban még továbbra sem vagyunk biztosak, hogy egy akkora összegből, amiből megépülhet az út, ne lehetne más megoldással, hatékonyabban segíteni az Egeren belüli közlekedést, de ez inkább csak amolyan kanapéharcos okoskodás, nem valódi kritika. Nézegetve az egyes szakaszokat, úgy tűnik, hogy az elkerülő valami olyasmi lenne mint a lajosvárosi kerékpárút. Annak, aki át szeretne tekerni a városon, nem a mostani a legideálisabb az útvonal, mert sok a kereszteződés, és a gyalogos, de kis szakaszokra bontva, mégis jelenlegi formájában szolgálja leginkább Eger érdekeit az út. Épp, ahogyan az elkerülő tenné majd.
A félreértés oka abban állhatott, hogy elkerülő út alatt mi egy hagyományos értelemben vett elkerülőt értettünk, mint Mezőkövesdnél a 3-as főút, például. Az egri elkerülő közel sem ilyen célt szolgálna. Elenyészően kevesen használnák a város teljes kikerülésére, hiszen eleve elenyészően kicsi az átmenő forgalom, illetve aránytalanul nagy lenne a kitérő is, mind időben, mind kilométerben. A keleti városrészeket és ezt az oldali agglomerációt azonban tényleg kiszolgálhatja az út, ezáltal valóban csökkenhet a városon belüli forgalom is, ami a fő célkitűzés lenne.