Egészen régóta húzódik már az Intermodális Csomópont (IMCS) kérdése Egerben, most viszont olyan, mintha valóban történne valami: a Főépítészi csoport lakossági fórumot tart a városrészt érintő, tervezett módosítás kapcsán 2020. október 26-án hétfőn 17:00 órakor a Polgármesteri Hivatal Dísztermében.
Egyelőre a szabályozási terv módosításánál tart a munka, ezt lehet most véleményezni. A részletes tájékoztató és a véleményezésre bocsátott egyeztetési anyag megtalálható a Polgármesteri Hivatal aulájában, illetve digitálisan ezen az oldalon, mi is utóbbiról szemezgettünk. A linkelt honlapon olyan sorok is olvashatók, amiktől már-már tényleg elhisszük, hogy valóban változás várható a vasútállomás környékén:
„Az „Egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről” szóló 345/2012. (XII.6.) Korm. rendelet kiemelt beruházásként nevesíti az egri intermodális csomópontot – 3.56. Eger Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása a NIF Zrt., mint építtető megvalósításában.”
A jelenlegi elképzelés szerint egyelőre nem költözne át teljes egészében a buszpályaudvar a vasútállomás mellé, hanem először „csak” két részre szakadna: a Barkóczy úton maradnának a városon átmenő- és a városba északi irányból érkező buszok, míg a délről érkező járatok kapnák meg az új pályaudvart a Vasút utcán. Ezzel utóbbiak közvetlen kapcsolatba kerülnének a vonatokkal, illetve tehermentesítenék a Barkóczy utcát is. A Barkóczy utcai állomás teljes kiköltöztetése hosszútávú terv, mellyel 10-30 éven belül számolnak, de – tesszük hozzá halkan – ezt az állapotot nem is biztos, hogy feltétlenül fontos lesz elérni.
A közzétett dokumentumokra támaszkodva mutatjuk az aktuális terv fontosabb elemeit. Nyilván még csak véleményezésre szánt tervekről van szó, így semmi nem biztos a megvalósulásukból, de iránymutatónak azért jók lehetnek. A fontosabb dokumentumokat kiemeltük, és a bejegyzés végén külön is letölthetővé tettük.
A legfrissebb elképzelések szerint ezek valósulnának meg:
Vasút utca helyén autóbusz decentrum kerül elhelyezése
10 db indulóhely kialakítása a Vasút utca északi oldalán, 9db szóló és 1 db csuklós járművek számára. A 10 induló helyből egy a 17. számú helyi buszé, a többi a helyközi járatoké. Az IMCS Engedélyezési terv szakági munkarészei szerint 2 db leszállóhely kialakítása (de az Útépítési terv helyszínrajza szerint 5 leszállóhely kialakítására is lehetőség nyílik) a Vasút utca déli oldalán az építési telkek kapubehajtói között. Az utasperonok fedetten kerülnek kialakításra.
Az új buszpályaudvar területe rálógna az évek óta üresen álló egykori EGERVIN telephelyre. A telek így összemenne, értékesíthetősége jelentősen romlana. Már, ha terveznék egyáltalán értékesíteni. A II. ütemben ugyanis, ami a Barkóczy utcai állomás ideköltöztetését jelentené, ezt a részt jelölik hasznosításra. Ergo, ha jól értjük, most azzal számolunk, hogy 10-30 évig még biztosan funkció nélkül marad a belváros egyik legértékesebb, üresen álló telke?
Autóbusz tároló épül a SPAR parkoló és a vasút területe között a Sas út felől
11 db, 9 db szóló és 2 db csuklós jármű számára.
Biztosan megvan az oka, de fura, hogy mindenhol ennyire kevés csuklós busszal számolnak.
P+R parkolókat alakítanak ki
A vasúti pályaudvar nyugati oldalán, a felvételi épülettől északra, MÁV területen, 47 db parkolóállás kerül kialakításra, amelyből 3 db mozgáskorlátozott parkoló, (35-40 db parkoló a decentrum által megszűnő parkolók pótlását is jelenti). A vasút keleti oldalán, Ady Endre utca felől 60 db parkolóállás épül, amelyből 2 db mozgáskorlátozott parkoló. A vasút keleti oldalán a P+R parkoló déli részén a MÁV hivatásforgalmi járművei számára 17 állásos parkoló létesül.
Mozgáskorlátozott helyeket jelöl a terv, ez jó, elektromos töltőpontból viszont összesen talán kétszer két darabot, ez már nem olyan jó.
Fedett B+R kerékpártárolókat helyeznek ki
A vasút nyugati oldalán, P+R parkoló szomszédságában 60 férőhellyel, illetve a vasút keleti oldalán, a vágányokat keresztező peronátjáró gyalogút folytatásában 40 férőhellyel.
Kulcsszó: FEDETT. Köszönjük!
Átépítik és korszerűsítik a belterületi utakat
Új közúti kiszolgáló, vagy gyűjtőúti kapcsolat („összekötő utca”) létesül az Állomás tér és a Hadnagy utca között. Erről az összekötő útról lehet elérni a P+R parkolót, az új kiszolgáló úttal szomszédos építési telkeket, valamint biztonságosan a megszűnő Vasút utca déli oldalán lévő építési telkeket. Fejlesztik a Mátyás király út—Árpád út—Deák Ferenc utca—Vasút u. csomópontot (új buszsáv, buszmegállók áthelyezése és kettős megállók kialakítása a Deák Ferenc utca két oldalán, ezekhez utasváró létesítmények telepítése, jelenlegi gyalogos és kerékpáros infrastruktúra korrekciója az új adottságokhoz).
Korábban a Raktár utca meghosszabbításával számoltak egészen a Sas utcáig. Ennek a szakasznak a déli oldala az új terveken már zsákutca és a buszoknak szolgálna fordulópontként. Az északi oldalon pedig megvalósulna ugyan az elképzelés, viszont nem a Raktár utca átépítésével, hanem új nyomvonalon, az itt található négyemeletes ház keleti oldala felől. Örömteli, hogy ide új kerékpárutat is építenének az úttal párhuzamosan.
Átépítik a vasútállomást
Vágányok átépítése, fejlesztése a meglévő nyomvonalon, akadálymentesítés az I.-II. vágányok között, a III.-IV. vágányok között. A peronok átépülnek és szabályozott gyalogos kapcsolat kerül kialakításra a vasútállomás keleti oldala, az Ady Endre utca felé, a nem használt vágányok elbontására kerül sor. A vágányokhoz vezető gyalogos kapcsolat a jelenlegi átjáróhoz képest északabbra kerül és új PedeSTRAIL útátjáró elemekkel kerül kialakításra. Vasútállomási épület fejlesztése a buszpályaudvari decentrum forgalomirányító és utasforgalmi részeinek befogadásával. Az építészeti tervek a helyi védettség alá vont épület városképi jellegét, megjelenését tömegét megőrzik.
Nem szerepel a tervben a peronok lefedése. Ez éppen még nem tragédia, de mindenképp elegánsabb lenne, ha a vonat érkezésétől végig tető alatt lehetne elsétálni az autókig, illetve az új buszpályaudvarig.
Kapcsolódó letöltések
Környezeti értékelés Alátámasztó munkarész Tervrajz