Skip to main content
Közlekedés

Január 1-től fizetőssé válik az M25

By 2020. december 30.

Ahogyan ezt már a júliusi átadás óta tudni lehetett, 2021. január 1-től fizetőssé válik az M25 autóút. Eger 19 kilométer hosszú gyorsforgalmi szakasza ezután csak országos heti (3 500,-), országos havi (4 780,-), országos éves (44 660,-) és megyei éves (5 200,-) matricákkal lesz használható. Bár Egerből nézve ezek kevésbé lényegesek, de jó, ha tudjuk, hogy az M25 mellett további hazai szakaszok is díjkötelessé válnak elsejétől:

  • M85 folytatása Sopron gyorsforgalmi bekötése
  • M4 Pest megyei összeköttetése az M0-ás körgyűrűtől Abonyig
  • M4 Berettyóújfalutól a román határig tartó szakasza
  • M76 első közel hat kilométere az M7-től Balatonszentgyörgyig

Az Eger és az M3 autópálya között közlekedőknek aligha lehet kérdéses a matrica megvásárlása. Az M25 használatával mintegy 15 perccel rövidebb a menetidő, emellett biztonságosabb a közlekedés és az út minősége is kiváló, így nem csak a vezetési élmény jobb, de autónk is garantáltan hálás lesz az évi egyszeri 5 200 forint plusz kiadásért. Szerencsénk van továbbá, hogy a fővárossal szomszédos megyében élünk, így, ha ezen a távon autózunk a legtöbbet, mindössze 2 megyei matricára van szükségünk az Eger-Budapest távon.

A díjkötelesség értelme egyedül az Eger és Andornaktálya közötti 4 km hosszúságú részen lehet kérdéses. A Maklár déli oldaláról és a Füzesabonyból ingázóknál ezzel együtt is működhet a dolog, a nagytályaiak és a mezőkövesdiek viszont nem nyernek egyértelműen, ha matricát vásárolnak erre a kis szakaszra. Az andornaki új körforgalomtól az egri Kistályai és Kőlyuk utcák kereszteződéséig ugyanúgy 6 perc a menetidő, viszont a távolság 4,9 km, ha a Andronaktályán keresztül haladunk, és 6,5 km, ha az M25-t választjuk. Nagytálya 850 fő lakosát persze még akkor is jó eséllyel kiheverheti Andornaktálya, ha mindenki, minden nap beautózik valamiért Egerbe, de Mezőkövesd 16 000 lelke már indokolhatná ennek a 4 kilométernek az ingyenessé tételét.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ez csak szőrszálhasogatás, ha azt vesszük ugyanis, hogy az említett települések lakói nem a Kistályai útra szeretnének érkezni Egerben, hanem mondjuk a Mátyás király útra, akkor máris az M25 használata felé billen a mérleg, akár a menetidőt, akár a távolságot nézzük. Ugyanígy meg kell említeni a lényeget is, mégpedig, hogy az M25 elsődleges célja Eger összekötése volt az M3 autópályával. Ez a szándék a Mezőkövesdről és Nagytályáról ingázók nélkül is tökéletesen teljesült, ahogy korábbi cikkünkben összeszámoltuk, kb. 90 000 ember került közelebb az új úttal Budapesthez.