Skip to main content
Közlekedés

Teljesen átalakul Eger közösségi közlekedése

By 2021. december 8.

2022-től beköszönt a Kánaán Eger közösségi közlekedésében, a Közgyűlés december 8-i döntése szerint januártól egy jelképes, 1 000 forintos árú bérlettel buszozhatunk egész évben a városban. Napokon belül gyökeresen átalakul Eger teljes közlekedése, de a pozitívumok mellett azért van néhány árnyoldal is.

Nincs ingyenebéd

Komoly kérdést vet fel a Volán kieső bevételeinek kompenzálása. A kelleténél kicsit gyorsabban zajlott minden az ügy körül, de ha jól értjük a helyzetet, akkor az 1 000 forintos éves utazásunk kb. 300 millió forint plusz kiadást jelent majd a városnak. Ez az összeg ahhoz a kb. egymilliárd forinthoz adódik hozzá, amit így is, úgy is fizetnünk kellene a közlekedési társaságnak. 300 millió forint különbség egy megyeszékhely életében nem eget rengetően nagy összeg, de azért nem is olyasmi, ami fölött könnyedén szemet hunyhatnánk. A városvezetés tervez ugyan megnövekedett bevételekkel, de félő, hogy ez nem lesz elégséges a veszteségek betömködésére, és más, adott esetben fontosabb városi feladattól is el kell majd vonni forrást azért, hogy szinte ingyen buszozhassunk.

Aggasztó a plusz bevétel tervezett forrása

A városvezetés elsősorban a parkolási díjak megemeléséből kívánná finanszírozni a plusz kiadást. Ez egy nagyon egyszerű és érthető logikai szál, melyben azért támogatjuk a közösségi közlekedést, hogy kevesebben autózzanak, ergo, aki a Kánaán ellenére is ragaszkodik a négykerekűjéhez, ő bűnhődjön és fizessen többet. Ez az elképzelés egészen addig szimpatikus, amíg buszon ülve nézegetjük az autókat, onnantól viszont, hogy azért vezetünk és parkolunk, mert muszáj, a szimpátia gyorsan csökken.

Ezután sem adhatjuk el az autónkat

Bár kétségtelen, hogy az 1 000 forintos éves bérlettel érdemben javul a közösségi közlekedés megítélése, a városlakók azért ezután sem fognak egy emberként buszra szállni. Például azért nem, mert a keleti vagy nyugati kertvárosi részeken élnek, ahol ritka a buszok közlekedése, vagy pedig azért sem, mert mondjuk a Szépasszony-völgybe vagy kórházba utaznak, melyek egyike sem lesz ezután sem elérhető közvetlenül busszal.

Kicsit mindenki számára vállalhatóbb lesz a buszozás

Az Egerben közlekedő helyi buszok rettenetes állapotban vannak, öregek, nincs rajtuk utastájékoztató rendszer és komfortszintjükkel sem képesek arra, hogy sokak számára alternatívát jelentsenek. Ez a helyzet valamelyest javul majd, ugyanis az 1 000 forintos éves bérlet bevezetését egyéb átszervezések is kísérik. Legfontosabb közülük, hogy a jobb állapotú helyközi járatok is részt vesznek ezután a helyi utasok szállításában. Nem mindegyik és nem minden vonalon, de adott viszonylatokon akár ilyen buszokkal is utazhatunk majd. A lépés nem titkolt szándéka, hogy így megspórolható lesz néhány aggastyán helyi gép kiküldése a forgalomba. A komfortot tavasszal 6 darab új, elektromos busz beszerzése is tovább növeli majd.

Rengeteg lesz a változás

Az átszervezés szinte teljesen felforgatja a helyi buszozást. Ma még idegenül hangoznak ezek a jelölések, de pár nap múlva megoldható lesz, hogy a 16-os járatról átszálljunk a 112-esre, majd este már a 914-es éjszakai járattal utazzunk haza. Tiszta világváros hangulat, nem igaz?! De ha kevés lenne a számjegy, a helyiként használható helyközi járatok tovább színesítik a felhozatalt, mert lesz itt 3405-ös, 3406-os és 3410-es busz is. Ezt egyszeri halandóként átlátni szinte lehetetlen, ezért egyre sürgetőbbé válna a menetrend integrálása legalább a Google rendszerébe, hogy a telefonunk jelen időben tudjon nekünk menetrendet és útirányt súgni, ahogy ezt távolsági járatoknál és vonatoknál egyébként már ma is megteszi. Akit érdekelnek vagy érintenek a változások, neki a két legfontosabb dokumentum a Változásjegyzék , valamint a Menetrend, vonalhálózattal együtt, melyek a szavakra kattintva letölthetők.

Mindennel együtt nagyon pozitív döntés született

Hosszú felsorolásunkat olvasva úgy tűnhet, mintha rossznak gondolnánk a Közgyűlés döntését, pedig közel sem ez a helyzet, sőt! Természetes, hogy minden döntés generál újabb problémákat, de így működik a világ és egészen addig nincsen gond, amíg a pozitívumokat legalább kétszeres terjedelemben lehetne ragozni. Most pedig így állunk, kezdve akár a legfontosabbal, hogy az 1 000 forintos éves bérlet valószínűleg tényleg alkalmas lesz rá, hogy tömegeket csábítson át autóról buszra. Nem mindenkit és nem napi szinten, de sokakat, alkalmanként, és már ez is hatalmas lépés a város élhetősége és közlekedhetősége szempontjából. Egyelőre minden afelé mutat, hogy egy igazán elegáns megoldást sikerült találni egy komoly problémára. Az 1 000 forintos bérlet ötlete még biztosan csiszolódni fog a jövőben, de az irány már jó, és ha az elképzelés valahogyan anyagi szempontból is fenntartható lesz, akkor elmondhatjuk, hogy egy lépéssel közelebb jutottunk Nyugat-Európához.

Kapcsolódó letöltés

Közgyűlési anyag