Skip to main content
Szabadidő

Idén sem sikerült utcaképbe illeszteni az óriáskereket

By 2024. július 7.

Sokak örömére és sokak bosszúságára, július 1-től ismét forog az óriáskerék a Gárdonyi Géza téren.

A mutatványos eszköz megítélése, érthető módon, mindig felemás volt. Tény ugyanis, hogy az óriáskerék adott szögből nézve képes volt izgalmasabbá formálni a városképet, új turisztikai attrakciót jelentett és milliós nagyságrendű közterület-használati díjbevételt generált Egernek, ám ezekkel párhuzamosan az is vitathatatlan, hogy nem harmonizált a belváros megjelenésével és Eger nívóját sem feltétlenül emelte.

Valószínűleg nem létezik egyértelmű válasz rá, hogy jó-e nekünk, ha van óriáskerekünk, ezért mint oly’ sok mindenben, itt is az arany középút megtalálása jelenthette volna a megoldást. Legyen óriáskerék, hogy jól járjanak, akik szeretik az eszközt, de rövidebb ideig legyen a téren és esztétikusabban legyen elhelyezve, mint eddig, hogy azok számára is tolerálhatóbb legyen az attrakció, akik nem szívesen látják Egerben. Nos, részben jártunk csak sikerrel.

A dátum rendben van, hiszen a tervek szerint az eszköz most rövidebb időre tért vissza városunkba, július 1-től csak augusztus 31-ig marad nálunk. Ez a 2 hónap érdemben jobbnak tűnik a korábbi gyakorlatnál, amikor lényegében a téren tárolta a tulajdonos az óriáskerekét.

Az elhelyezés viszont ezúttal sem sikerült esztétikusra, az óriáskerék kitartóan rombolja az utcaképet. Magyarország egyik legszebb és legelegánsabb főterétől kb. 50 méterre ilyen remekművet sikerült alkotnunk:

Az eszköz üzemeltetője ragaszkodott a Gárdonyi téri helyszínhez, így ezt a frekventált közterületet tekintsük adottságnak, és legyen ugyanilyen adottság a kerék szerkezete is, hiszen aligha változtatható tetszőlegesen a súlyok és tartórudak elhelyezése, megjelenése. Minden más viszont már a város nemtörődömsége, a kialakult igénytelen látványért csak magunkat okolhatjuk.

Nehezen érthető módon, az óriáskerék talpának csak a széleit takarták el virágtartókkal, és pont középen hagytak láthatóan mindent, ahol a legtöbb alkatrész található, és ahol a legcsúnyább a szerkezet. A szélső oldalak eltakarása viszont abszolút példás, pontosan ennyire lenne szükség ahhoz, hogy a lehetőségek szerint utcaképbe illesszük az óriáskereket!

A félig elkészült takaráshoz hasonlóan érthetetlen az is, hogy mi volt a szándék a városfelirattal. Az utcai dísz funkciója az lenne, hogy fényképeket készítsenek vele a turisták, ergo vagy egy szép városkép elé illene helyeznünk, vagy, ha ez végképp nem megoldható, akkor valami homogén háttér elé, hogy legalább a betűk érvényesüljenek. Ehhez képest most egy olvashatatlan feliratot visznek haza emlékbe a látogatóink, vas kordonnal és tartószerkezettel a háttérben.

Adná magát, hogy pár méterrel arrébb helyezzék el a feliratot a Kálvin-házzal szemközt, de miután Mirkóczki Ádám kifejtette, hogy minden autót ki akar tiltani a történelmi belvárosból, utána pár hónapra rá polgármesterünk még a városnéző kisbuszokat is behozta a sétálóövezetbe, történetesen pont ide, a Zalár utca elejére, emiatt már ez a helyszín sem lehet alternatíva. A Gárdonyi téren egyszerűen nem maradt hely a feliratnak, érdemes lenne átgondolni, hogy mindenképp szükség van-e egyszerre az óriáskerékre és a díszre is. Egyelőre viszont marad a zsúfolt és igénytelen háttér – ebben a formában remélhetőleg már az utolsó alkalommal.