A belvárosban jelenleg folyó munkálatok egyrészről vészes hiánypótlásnak is betudhatóak, több ponton újulnak meg ugyanis olyan felületek a kereteikben, amik már nem csak indokoltak-, de egyenesen elengedhetetlenek voltak. E mellett viszont lesz / van egy másik, némiképp talán kevésbé hangoztatott hatásuk is a beruházásoknak, mégpedig, hogy megnövelik a belváros gyalogosok részére hasznos területeit.
Először az Agria Park megnyílásakor tapasztaltunk ilyen hatást Egerben, amikor a szűken vett városközpont határa villámcsapásra kitolódott a Barkóczy utcáról a Vörösmarty útra. A mostani fejlesztések annyiban különböznek a bevásárlóközponttól, hogy kivétel nélkül már eleve a városmagban helyezkednek el, csak eddig nem igazán tudtunk mit kezdeni velük. Ők összesen mintegy 13 000 négyzetmétert fednek le, ennyivel lesz tehát több hasznos területe a már meglévő belvárosunknak. Feltételezve persze, hogy sétálóbelvárosként tekintünk a városközpontra, az autósok ugyanis olyan 7000 négyzetmétert buknak majd az egészen.
Érseki palota
Az Érseki palotaegyüttes felújítása önmagában is örömteli esemény, még örömtelibb viszont, hogy utána kinyílik tőle a palota kertje a város előtt. A fejlesztés következtében egy wifi lefedettségű (!), ingyenesen látogatható kerttel lesz több szabadon felkereshető terület a Széchenyi utca közvetlen szomszédságában, mintegy 4000 négyzetméteren.
Kerékpárút a patak mentén
Azzal, hogy megépült a városunkat ezer éven belül teljes hosszában átszelő kerékpárút-hálózat belvárosi szakasza, új közterület nyílt meg a lakosok előtt. A patak ezen szakasza már nem csak a felszínről látható, hanem a víz szintjéről is – végigsétálható, végigtekerhető és végigfotózható. Amikor pár napra elkerült az 500 méteres szakasz elől a kordon, több tucat, (száz?) ember kereste fel az új utat, felfedezvén közben egy egészen új szemszögből azt a területet, amit eddig már éveken keresztül, unalomig megismertünk.
Közösségi tér az Eszperantó sétány mellett
Igaz, a belvárosi rehabilitáció egészéhez képest jelképes méretű fejlesztés lesz, de a maga mintegy 700 négyzetméterével érdemes kiemelni az eszperantó sétány mellett létesülő parkot is. A területet eddig egy használaton kívüli épületrész, valamint egy üres tér fedte le, mely helyét jövőre egy padokkal és köztéri alkotással kiegészített, hangulatos kis park veszi át.
Halpiac
A volt halpiac területe az egyik legnagyobb örömünk, a jelenlegi parkoló helyét ugyanis egy díszköves rendezvénytér veszi majd át hamarosan. Tartunk tőle, hogy többször fog ürességtől kongani a tér, semmint rendezvénytől visszhangozni, de akkor is szívesebben fogunk sétálni rajta, mint most, amikor parkoló autókat kell kerülgetni rajta. A projektelemmel mintegy 3800 négyzetméter területet kapnak a gyalogosok a főtér közvetlen szomszédságában.
Szúnyog köz
A Szúnyog köz is a Halpiac cipőjében jár, legalábbis a téren mindenképp, hogy a jelenlegi autóparkolóból hamarosan egy köztér lesz. A különbség az, hogy első ránézésre itt egy nagyságrendekkel hangulatosabb és izgalmasabb terület jön majd létre, szinteltolásos terasszal a pataknál és Végvári vitézek szobrával a felszínen, összesen 3200 négyzetméteren.
Fazola utca
Csak zárójelben jegyezzük meg a Fazola Henrik utca esetét. A Dobó István utcába torkolló szakasz eddig el volt vágva az átmenő forgalom elől, ennek megfelelően tagadhatatlanul kihalt is volt a központi elhelyezkedése ellenére. Az új híd megépülésével kinyílt a szakasz másik vége is, ezzel szorosabban hozzákapcsolódott a belváros egészéhez a Fazola- és Hibay utcák jelentette vár alatti terület.
Nagy hiányossága a felújításnak , hogy a Fazola- Dobó és Hibay utcák a burkolatuk miatt gyakorlatilag járhatatlanok egy babakocsit meg képtelenség végigtolni rajtuk .A Város szempontjából nézve egy másik hiányosság hogy a felújítások az Érsekkert és a Tűzoltó tér közti területre korlátozódnak . Eger lakosainak illetve adófizető polgárainak többsége nem ezen a belvárosi térben lakik így a napi életritmusukban nem élvezhetik Sőt a parkolási területek kitolásával többet kell egy egy bevásárláskor ügyintézéskor gyalogolni .A parkolóház használhatatlanságáról meg ne is beszéljünk Az Ő környezetük meg évek óta romlik és pusztul meglehet nézni az északi városrészben a lépcsők állapotát nem hogy ízléstelenek hanem balesetveszélyesek , a patakban lévő kerékpárutat egy egy árvíz után soha nem takarítják le a patak tele van szeméttel – nyilván erről az ott lakók is tehetnek- Lehetne ott is kialakítani újabb parkolókat mert egy egy területen úgy megnövekedett az igény hogy kénytelenek a parkokban parkolni ezzel a zöldfelület károsodik . Tehát a jövőben jobb volna a felújításokat jobban szétosztani hogy minden városrész kapjon lehetőséget a megújulásra , ne csak az idegenforgalom szempontjai érvényesüljenek .
Ne haragudjon Scheffer Úr, de ez a pályázat kifejezetten történelmi belvárosok megújításáról, funkcióbővítéséről szólt, ez a kiírás lényege! Ha van 5 milliárd elnyert forrás, az nem azt jelenti, hogy 5 városrészre 1-1 milliárdot fordíthatunk csak úgy, önkényesen.
Jaj, majd elfelejtettem: csókolom, a Dobó utca benne van a belvárosi rehabilitációs programban! Kb. áprilisban bonthatják, ezt az illetékes irodavezető nyilatkozta valahol. Cserélik a közműveket, majd ugyanúgy szép, természetes kő burkolatot kap, mint a Dobó tér és a Bajcsy, meg a többiek. Én magam egyébként számos alkalommal toltam DUPLA babakocsit, KÉT kisgyermekemmel a Dobó utcán, és nyilvánvalóan nem volt egy leányálom, de azért megoldható volt eddig is. Sőt, felmentünk a Várba, ami aztán tényleg katasztrófa ebből a szempontból, de azt is megoldottuk. nem vihet mindenhova frissen öntött aszfalt út, vagy éppen mozgó szalag… Scheffer Úr, nem mindig csak azt kellene nézni, hogy mibe lehet belekötni…
A továbbiakhoz: a városfejlesztés tovább folytatódik a Rác hóstyában, ez a Szociális Városrehabilitációs Program. Felújítják a Garzon-házat és környezetét is rendezik. A Szala – Garzon-ház fejlesztés is arról árulkodik, hogy egyértelmű törekvés a további térségek fejlesztése is, amint erre lehetőség nyílik. A Bervában, Felnémeten pl. sok-sok aprócska lépcső-korlát, padkajavítás volt, ezt is észre lehet venni, nem csak sopánkodni, és információhiányosan kritizálni.
A parkolóházas pletykák fele/negyede sem igaz, a ház nem használhatatlan, sőt, úgy tudom, hogy a használatba vételi engedély gyakorlatilag megvan, csak ezt még nem publikálták. Használni fogják, mert ez lesz a legolcsóbb parkolási hely a belvárosban.
Vegre valaki mar helyre tette a kedves Scheffer urat, rendkivul unalmas az allando ismetlese es masok masolasa.