Skip to main content
Közlekedés

A tervezett elkerülőút néhány érdekessége

By 2022. május 4.

2020 júliusában néztük végig legutoljára a tervezett keleti elkerülőút egy lehetséges nyomvonalát. Ez volt az a mérföldkőnek számító bejegyzésünk, melyben megvilágosodtunk, hogy az elkerülőút „elkerülő” részét idézőjelek között kell érteni, a tervezett utunk elsődleges célja ugyanis nem Eger elkerülése lesz, annál inkább a keleti külvárosi részek bekapcsolása a város vérkeringésébe. Amióta ilyen szemmel nézünk az útra, nem csak megértettük a fontosságát, de valósággal el is kezdtük várni a megvalósulását, hiszen fontos fejezet nyílik vele Eger keleti oldalának fejlődésében.

Az Eger Hírek cikkéből megtudtuk, hogy mostanra elkészült két friss nyomvonal alternatíva is, melyek közül kikerül majd a végleges változat – ha minden igaz, már idén ősszel. Az elkerülőút már-már Európát idéző módon, közösségi tervezéssel valósul meg, melyben az aktuális feladatunk most az, hogy válasszunk a két (pontosabban 3×2) alternatíva közül. Minden érdeklődőt és érintettet buzdítunk rá, hogy éljen a lehetőséggel, tanulmányozza át a terveket, aztán mondja el a véleményét az elkerülőút honlapján, hogy a lehető legjobb megoldás születhessen végül meg. Mi is így tettünk, és közben találtunk néhány érdekességet, amiket lentebb görgetve meg is mutatunk.

A keleti elkerülő szakasznál a városhoz közelebb eső változatnak látjuk nagyobb létjogosultságát, ezért ezt néztük meg közelebbről – már amennyire ez sikerült, mert a cikk írásakor még csak elég kis méretben töltötték fel a honlapra a tervet.

Az első érdekesség az M25 csatlakozásától elindulva rögtön a vasúti felüljárónál fogad minket. A patakon átkelve, az út északi oldalán most egy viszonylag nagyobb méretű beépítetlen területet találhatunk. Az elkerülőút ezen keresztül levágná a derékszögű kereszteződést a Kőlyuk út végén, hogy kb. a Losonczy-völgynél érje el ismét a Kistályai utat. Ilyet tervet nem láttunk még korábban, és nem is pontosan értjük a lényegét, legalábbis az nem egyértelmű, hogy egy ilyen kis rövidítésért megéri-e feláldozni egy ipari célra is hasznosítható telket – feltéve persze, ha hasznosítható egyáltalán ipari célra az a nagy telek.

A Kistályai úttól a külső elkerülő terve Ostoros felé venné az irányt. Ez szintén érdekes első ránézésre, hiszen kézenfekvőbb megoldásnak tűnne inkább a Kőlyuk utat meghosszabbítani, de biztosan van valami szakmai oka, hogy miért inkább ezzel a völggyel terveznek. A belső elkerülős alternatíva nem foglalkozik Ostorossal, helyette kb. a ZF buszmegállójáig követi a Kistályai utat és itt ágazik csak el a Nagykőporos út felé.

Ha maradunk a belső elkerülő tervénél, akkor a Vécseyvölgy utcánál találunk egy újabb érdekességet. A terven mintha egy hidat jelölnének, amihez még egy bekötő utat is rajzoltak. Völgyhidat szánnának erre a részre?

A bevásárlónegyedig nincs újabb meglepetés a szakaszon, itt azonban ismét meglepő helyre került egy kereszteződés: a terv szerint az elkerülő nem a Tesco és Obi között érné el a 25-ös főutat, ahogyan ezt eddig gondoltuk, hanem Felnémet felé eltolva, az Obi északi oldala mellett. Már, ha találkozik egyáltalán a két út, hiszen a rajzon csak a várostól távolabb eső változatnak rajzoltak itt átkötést, a közelebbi szakasznak nem, amit eddig követtünk a bejegyzésben.

Elérkeztünk a legnagyobb meglepetéshez, eddig ugyanis azt hittük, hogy a 25-ös főút nyugati oldalára nem nyúlik majd át az elkerülő. Pedig dehogynem! Erre a részre is két alternatíva született, de bármelyik valósulna is meg, az érdemben javítana a városrész elérhetőségén. A 24-es és 25-ös főutak jelenleg csak a Kisasszony temetőnél találkoznak, ami azért probléma, mert egyéb rövidítési lehetőség sincsen. A Rácliget lakóparktól légvonalban 960 méterre található a Tesco, ám autóval egy 3,2 km hosszúságú kirándulást kell tenni a kettő között. Az elkerülőút nyugati átkötésével ez a kedvezőtlen helyzet gyönyörűen megoldódna, jó, hogy ezzel is számolnak!

Kíváncsian várjuk az út történetének folytatását és egyszer esetleg egy részletes tervrajzot is, addig pedig ajánljuk még egyszer a véleményezés lehetőségét ide kattintva!