A június 22-i közgyűlésen tárgyalják a Vilii Fly Magyarország Kft. kezdeményezését, miszerint a cég Egerben is meghonosítaná a rollermegosztás műfaját.
Előrevetítjük, hogy nincsenek illúzióink és valószínűleg nem lesz semmi a tervből. Látva, hogy a jelenlegi közgyűlés egy már megépült és évekig üzemeltetett parkolóházat sem tud újranyitni lassan fél éve, nagyjából esélytelen, hogy egy új feladattal képesek lennének megbirkózni a grémium tagjai. Ettől függetlenül az ötlet érdekes és tovább gondolásra érdemes.
Eger elég keservesen áll a közösségi szolgáltatások terén, így nagyjából minden üdvözölendő, ami ebbe az irányba mutatna. Rossz (de legalább olcsó) a közösségi közlekedésünk, tökéletesen értelmetlen a 2 állomásos közösségi kerékpár rendszerünk, roller és autó megosztónk pedig nincsen. Mondanánk, hogy de legalább autósbarát a város, viszont azzal meg parkolni nem lehet az ismert okból kifolyólag. A Bird közösségi roller csomó problémánkat megoldhatná, feltéve, hogy életszerű számú és elhelyezkedésű parkolóhely létesülne hozzá. Egycsapásra könnyebben megközelíthetővé válna a vasútállomás, a Leányka úti campus és, ha a turistákra gondolunk, a Szépasszony-völgy. És ezzel még csak hármat említettünk a legmostohább sorsú területeink közül.
Persze ez így túl szép lenne ahhoz, hogy igaz legyen. A rollereknek van egy hátulütőjük is, történetesen, hogy nagyon sokan, nagyon nem szeretik őket. A legtöbb város így, vagy úgy, de küzd velük, ahol már bevezették a rendszert, mert zavarják a gyalogosokat, sokszor autósokra nézve is balesetveszélyesek, csúnyán mutatnak, ha szanaszét hagyják őket. A harc eldurvulására szép magyar példa volt, amikor 2019-ben Belváros-Lipótváros önkormányzatánál betelt a pohár, közterületi értékesítésnek minősítették a szolgáltatást és begyűjtötték a rollereket, mire válaszul a Lime kivonult a kerületből. A helyzet azóta valamelyest már javult, például ma már a legtöbb városban csak kijelölt parkolókban lehet leállítani a járgányokat, de az alap ellenszenv azért nem enyhült sokat.
A felemás fogadtatást érzi a Vilii Fly Magyarország Kft. is, az előterjesztésben például ilyen sor szerepel, hogy „a Kft. üzletpolitikájának alapvető kritériuma, hogy csak és kizárólag olyan városokba indítják el a szolgáltatást, ahol szívesen fogadják őket, a városvezetés és a lakosság pozitív hozzáállást tanúsít, és a cég is azonosulni tud a helyi városvezetés elvárásaival.” A langyost is megfújva, már előrevetítették az egri no-go zónákat, ahová a rollerek szoftvere nem engedné a behajtást, ilyenek lennének a temetőink, a Vár és a Szépasszony-völgy egy része – gondoljuk, a park. Ami érdekes, hogy megvizsgálandó javaslatként szerepel a teljes történelmi belváros bevonása is a no-go zónába, amivel nem annyira értünk egyet, hiszen ez Eger lényege, pont ezen terület megközelítése miatt választanák sokan az eszközöket. Első körben, próbaképp előremutatóbb lenne, ha behajthatnának az eszközök, viszont csak jelentősen csökkentett sebességgel. Ha így már megszabadulnánk pár eszelős robogóstól és kerékpárostól, máris nyernénk, ha meg nem válik be, akkor később tényleg kitiltjuk a rollereket erről a területről is.
A magunk részéről messzemenőkig támogatjuk a lehetőséget, ha ezen múlna, egy egységgel beszállnánk abba a bizonyos elvárt, pozitív hozzáállásba. Nem lenne hátrány, ha így 5-10 év késéssel, de Egerbe is beköszöntene a közösségi közlekedés egy valósabb alternatívája.
Kapcsolódó letöltés
Előterjesztés